Lingefan
Min 17 fots båt, Stormway x-17 med sportjet 200 v6 totakt og sportseksos, høres voldsomt kraftig ut for omverdenen når den kjører i plan eller ved lekekjøring. En vannscooter er bare tull i forhold. Jeg kan bråbremse og kjøre i ring, men gjør jeg det? Niks. Jeg tar hensyn. Men jeg kjører fort og folk må tåle at jeg kjører dit jeg skal i 47 knop og at jeg tar hensyn til andre. I tillegg bruker den 2-3 ganger så mye bensin og olje. Men lovlig er den og har vært det hele tiden. Vannscooter er derimot skumle saker for en del folk. Man lærer seg en del kjøring på en vannscooter, men i en båt lærer man seg tydeligvis bare å passe på hva andre ikke gjør og hva andre gjør feil.
Jeg kommer aldri til å følge 30-knops fartsgrensen i indre fjord i Kragerø. Det klarer ikke politiet å måle uansett. Og blir jeg tatt er det bare hyggelig med en liten bot og båtprat. Og folk jeg kjører forbi får dermed kortere periode med støy. Det er en fri verden og vi velger selv, uavhengig av lover og regler. Og hvis det offentlige blir for tåpelig og vrange så er det like greit å kjøre uansett og bare gi bengen. Det som irriterer med forbud mot vannscooter er ikke at den ikke kan brukes eller at folk ser stygt på deg, men det er at verditapet blir fjollete stort og de blir umulige å selge videre pga sånt. Fint for oss som ikke har kjøpt scooter enda, for da blir de latterlig billige i innkjøp.
Nå er riktignok jetbåten solgt og vannscooter er vurdert. Men når regelverket er så teit og folk langt oppe i politikken og andre som kaller seg båtfolk (wannabe besserwissere) som tror de eier fjorden over andre - oppfører seg som jantelovske bønder som tror de vet noe om folk som kjører vannscooter. Snakk om å sette folk i bås...
Ja, da kjøper jeg heler en bråkete langt raskere speedbåt. Den er lovlig og langt mer støyende. Fuglelivet flykter når jeg kommer kjørende, i motsetning til en vannscooter. I tillegg er det en sann fornøyelse for alle i fjorden å høre at jeg kommer. I alle fall for motorentusiaster. For det er vakker sang av en motorlyd. Miljøet gråter da utslippene er langt større enn om jeg kjørte en fornuftig vannscooter.
Skal naturligvis ikke fortelle hvilken båt det er her inne - for her er det tydeligvis folk som ønsker å gruppeutstøte folk med egne meninger og som tør å være seg selv.
Ja jeg tar hensyn til folk på fjorden, men husk at jeg kunne kjørt vannscooter om du hater høylytdte båter. Jeg har rett til å være der med mine båter jeg også. Og folk som skal slappe av uten støy må tåle at de ikke eier sjøen og forvente at det er andre der også.
Regner med ingen her starter en motorsag, klipper plenen eller spikrer på søndager inne?
Jeg tar hensyn til alle på fjorden, tykke, smale, høye og stygge, pene og slanke innenfor rimelighetens grenser, men forventer at andre tar samme hensyn til meg om jeg vil kjøre en helt vanlig vannscooter.