Jump to content

Edit History

quantumduck

quantumduck

23 hours ago, Lingefan said:

Det er langt farligere å kjøre motorsykkel eller sykle i det hele tatt i trafikken. Og mange motorsykler kjører gris, og de har ikke skilt foran så de kan kjøre forbi fotobokser uten å få bot, selv om de skulle kjøre for fort og bli knipset.

I  Norge er det krav om identifikasjon av fører v. utstedelse av bot ifm. måling i fotoboks. Det hadde jo selvsagt hjulpet at eier av kjøretøyet heller ikke kan identifiseres, fordi bildet tas forfra (jfr. nevnte krav), dersom fotobokser hadde kunnet måle MC. Men MC blir ikke tatt i boks fordi de ikke kan utløse måling, det foregår såvidt jeg har forstått vha sensorer i veibanen som ikke er følsomme nok. (Flip-side er at man kan bli stående ganske lenge i enkelte "smarte" lyskryss med lignende sensorer midt på natta ... men da får man ty til litt griseri og kjøre på rødt. Fins til og med forståelse i politiet for sånt, har jeg hørt ;)

quantumduck

quantumduck

22 hours ago, Lingefan said:

Det er langt farligere å kjøre motorsykkel eller sykle i det hele tatt i trafikken. Og mange motorsykler kjører gris, og de har ikke skilt foran så de kan kjøre forbi fotobokser uten å få bot, selv om de skulle kjøre for fort og bli knipset.

I  Norge er det krav om identifikasjon av fører v. utstedelse av bot ifm. måling i fotoboks. Det hadde jo selvsagt hjulpet at eier av kjøretøyet heller ikke kan identifiseres, fordi bildet tas forfra (jfr. nevnte krav), dersom fotobokser hadde kunnet måle MC. Men MC blir ikke tatt i boks fordi de ikke kan utløse måling, det foregår såvidt jeg har forstått vha sensorer i veibanen som ikke er følsomme nok. (Flip-side er at man kan bli stående ganske lenge i enkelte "smarte" lyskryss med lignende sensorer midt på natta ...)

• Create New...