Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Det er så mye grisekjøring med både RIb, småbåter og store båter i halvplanere etc, ja faktisk også seilbåter at jeg håper at dersom det kommer regler så skal alle rammes av disse. 

 

Jeg er prinsipielt i mot forbud, men i stedet løsningsorientert. Jeg er klar på at gode reguleringer vil virke, så lenge det er likt for alle.

 

Det er et klart og tydelig behov for strengere førerkortregler på sjøen, spesielt for båter over en viss motorstørrelse/tonnasje/størrelse/topphastighet. 

Jeg mener også at båtførerbevis bør bli langt strengere med praktisk oppkjøring etc og i tillegg gjelde alle, også de født før 1980.

 

I dag kan en født i 1979 kjøre en Goldfish 29 rib uten vest med lovlig drukket 4-5 øl helt uten båtførerbevis og helt uten vest og uten å bli stoppet i hele 80-100 knop eller så fort man vil.

Mens en født i 1984 i Polar 20 må ha båtførerbevis (en simpel teoriprøve....) og vest på seg selv og sine passasjerer i alle lave hastigheter. Han kan fortsatt drikke 4-5 øl uten at det er spesielt farlig i denne båten.

 

Fornuftige lover ellers kunne f eks vært litt mer slik som dette:

Promillegrensen kan gjerne flyttes til 0,5 i stedet for 0,8, men 0,2 er latterlig overdrevet.

Vestpåbud kan det gjerne være, men da når en båt går i planende hastighet eller mer enn 15 knop, eller kjøres offshore. Det er i tillegg lov å bruke vest oftere enn dette. Det må gjerne være vestpåbud ved kjøring i mørke når lanternene tennes også.

 

 

 

Pinkvin: man kan ikke fjerne vannscooterne, de er allerede solgt og kjøpt og produsert og ikke minst betalt, og de blir mange mange flere fremover. De andre på fjorden må innrette seg og tilpasse seg vannscootere, i likhet med at vannscootere må tilpasse seg de øvrige båter på fjorden.

Lingefan

Lingefan

Det er så mye grisekjøring med både RIb, småbåter og store båter i halvplanere etc, ja faktisk også seilbåter at jeg håper at dersom det kommer regler så skal alle rammes av disse. 

 

Jeg er prinsipielt i mot forbud, men i stedet løsningsorientert. Jeg er klar på at gode reguleringer vil virke, så lenge det er likt for alle.

 

Det er et klart og tydelig behov for strengere førerkortregler på sjøen, spesielt for båter over en viss motorstørrelse/tonnasje/størrelse/topphastighet. 

Jeg mener også at båtførerbevis bør bli langt strengere med praktisk oppkjøring etc og i tillegg gjelde alle, også de født før 1980.

 

I dag kan en født i 1979 kjøre en Goldfish 29 rib uten vest med lovlig drukket 4-5 øl helt uten båtførerbevis og helt uten vest og uten å bli stoppet i hele 80-100 knop eller så fort man vil.

Mens en født i 1984 i Polar 20 må ha båtførerbevis (en simpel teoriprøve....) og vest på seg selv og sine passasjerer i alle lave hastigheter. Han kan fortsatt drikke 4-5 øl uten at det er spesielt farlig i denne båten.

 

Fornuftige lover ellers kunne f eks vært litt mer slik som dette:

Promillegrensen kan gjerne flyttes til 0,5 i stedet for 0,8, men 0,2 er latterlig overdrevet.

Vestpåbud kan det gjerne være, men da når en båt går i planende hastighet eller mer enn 15 knop, eller kjøres offshore. Det er i tillegg lov å bruke vest oftere enn dette. Det må gjerne være vestpåbud ved kjøring i mørke når lanternene tennes også.

 



×
×
  • Create New...