nomen
andersb skrev 40 minutes ago:Ved tap av førerkort er det endel annet som skjer og ting som begrenses i livet du tydeligvis ikke er klar over.
Jeg er meget klar over hva som er konsekvensene av å miste førerkortet, og av den enkle grunn unngår jeg (med letthet) å bryte de lovene som kan medføre slikt.
Sitat
Noen dytter 5 knop soner overalt, inntil nylig var det 5 knop sone midtfjords ca i oslofjorden for små båter, og de ville da vært uten førerkort, og muligens jobb... neitakk til mer regler.
Vi har ingen "veistandard" på sjøen, på veien er det f.eks. kl A, i praksis er jo selv relativt smale sund like brede som en kl A...
For å være deilig usaklig, om du hadde en normal 30 foter med moderne skrog som klarte 40 knop, hadde du kanskje ikke synes 40 knop var rakettfart.
Om ikke den som sitter ombord i båten synes at 40 knop er mye, vil jeg tippe at han i kanoen, eller de som bader og svømmer synes det er mye hvis en en 30 foter kommer dundrende i 40 knop mindre enn 50 meter i fra land.
Det er ikke om å gjøre å ta lappen fra folk, men jeg er 100% overbevist om at hvis man risikerte å bli "lapplaus" i en måned for idiotkjøring til sjøs, så ville selv idiotene tenke seg om en gang til.
Så er det snakk om grove overtredelser, ikke å bryte 5 knops grensen midt i Oslofjorden(hvis noe slikt finnes?)
Har du forresten tenkt å kjøre i 40 knop 50 meter i fra land, eller kjøre i fylla,siden du finner slike regler så begrensende?
Eller er det så befriende å være på sjøen fordi "der er det jo ingen purk, eller regler, så da kan jeg endelig gjøre som jeg vil"
Mulig jeg er en treg "streiting", men jeg klarer utmerket godt å kose meg på sjøen både meg øl, lek og fart, UTEN å bryte noen lover som i mitt tenkte tilfelle hadde ført til tap av førerkort, eller bøtelegging.
Og det med min 30 fot snekke,jolla med 9,9, og med vannscooteren til en kamerat av meg som har 300 hestekrefter og som går syyyykt fort.