Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

Helt utrolig å lese hvor mange som etter min mening totalt bommer på ballen i denne tråden.  Stigmaen når nye høyder. 

 

Som noen har prøvd å nevne i tidligere innlegg, samt den norske regjering har forstått er at det er helt på trynet å forby en variant av en farkost pga handlingene til personen som sitter oppå.  

 

Kjenner meg heller ikke igjen i bildet om at så godt som alle scooterførere gjør sitt beste for å plage andre, snidde badene og ligge på stram vaier gjennom trange sund.  Var noe om drap av andefamilier også.  

 

Her i Norges mest båtette område må jeg si det er hytte og DC folket som gir mest f... i lover og regler og pløyer seg sikk-sakk gjennom køen i sundet i 30 kn fullstendig tomme i blikket.  

 

På meg virker det som scooterførere generelt har mer selvjustis i år etter at scootere pr def endelig ble en farkost som alle andre varianter av båt. 

 

Før var det mange som leide vannscootere da steget til å kjøpe var stort pga de idiotiske reglene  vi hadde.  Når man har leid en scooter (eller tung R sykkel for den saks skyld) i noen timer skal man prøve ALT på disse timene for å få valuta for penga. Helt vanlig fenomen.  I år er visst leiemarkedet i følge sikre kilder gått betydelig ned, og godt er det. 

 

Miljø og støyargumetet  noen prøver seg på er så latterlig at det ikke fortjener en kommentar. Dette er siste teknologi som tilfredsstiller alt av krav som finnes i 2017.  Kan dere si det samme for de gamle mekaniske VP, yanmar og Merc motorene som spyr ut røyk?

 

Jeg har kjørt rundt 10 timer i min lille båt siste uka. 95% av tiden i 4-5 knop mellom øyene og glaner på hus, hytter og båter som vanlig. Men nå lan jeg i større grad utforske grunner, skjær og trange viker til senere bruk. 

Med SeaDoo'en har jeg også fått meg en moderne jolle og et transportmiddel som garantert er mye mer miljøvennlig enn den store båten.  Lett å dra inn for å handle, hente venner osv. 

 

Manøvreringsevnen med vannjett er helt rått. Snur stillestående på femøringen og kan gå

sideøengs med litt trening.  

Fin bukserbåt er det også med mye kraft og slepekrok fremfor drivverket slik som slepebåter.  

 

Absolutt kjekt verktøy når noen har gått på grunn, eller en klase på 4-5 båter har dregget om natta og hogger mot fjellet. Prøv å hold det ute fra steinene i 12 m/sek med 6 hk 4-T på gummijolla. 

 

Jeg er den samme personen ved roret som vanligvis putrer rundt i trawleren i 7 knop og drar ned til 4-5 gjennom sund og havner for å ikke sjenere andre.  

Hvorfor i all verden skulle jeg plutselig gi f*** i alt av båtoppdrsgelse jeg har fått med meg gjennom 30 år på sjøen pga at jeg setter meg i en annen type båt?

 

Jeg sier ikke at jeg slavisk følger alle regler som finnes til lands og til vanns til enhver tid, men jeg forulemper eller plager aldri noen slik som folk flest. 

 

Nå er det ikke noe nytt at folk blir forhåndsdømt pga farkosten de kommer i. 

Det merker jeg ofte da jeg kjører endel forskjellige båter.  Mottagelsen man får i havner er sterkt varierende selv om skipperen er den samme.  

Generelt sett kan man si det stort sett er pris/ fot som avgjør, så slik sett virker det å være likt med vannscootere også.  

 

Man hører aldri at noen tar til orde for å forby f.eks motorsykler pga at de kan ha 200 hk på 200 kg og relativt ofte kan bli observert på bakhjulet eller passere deg i 200+ på veien.  

 

Men hvorfor ser vi sjelden at folk kjører som tullinger i boligstrøk og tettbebygget område? Det tror jeg er fordi alle vet at det smeller (ikke nødvendigvis fysisk) skikkelig om man blir tatt.  Da blir det bot som svir, samt noen dager i buret. Jobben mister man også om man er avhengig av førerkortet.  

 

De nødvendige regler på sjøen er der i dag også. Man kan godt "ryke fast" for å kjøre idiot uansett type farkost med dagens lovverk.  

Det som trengs er krav til sertifikat som krever betydelig mer enn båtførerprøven (som får mopedkurset til å fremstå som grundig opplæring), samt større konsekvens av dårlig dårlig dømmekraft.  Og det må gjelde alle uansett hva slags båt de kjører.  

 

Disse båtene med sal og styre er kommet for å bli, men opplæring og sertifisering av båtførere, samt håndhevelse av eksisternde lovverk har et stort potensial.  

 

Nå har flyet landet her i regnbyen hvor sola skinner som aldri før, så ha en flott kveld uansett hva slags båt dere har ?

IMG_1646.JPG

sap_2000

sap_2000

Helt utrolig å lese hvor mange som etter min mening totalt bommer på ballen i denne tråden.  

Som noen har prøvd å nevne i tidligere innlegg, samt den norske regjering har forstått er at det er helt på trynet å forby en variant av en farkost pga handlingene til personen som sitter oppå.  

 

Kjenner meg heller ikke igjen i bildet om at så godt som alle scooterførere gjør sitt beste for å plage andre, snidde badene og ligge på stram vaier gjennom trange sund.  Var noe om drap av andefamilier også.  

 

Her i Norges mest båtette område må jeg si det er hytte og DC folket som gir mest f... i lover og regler og pløyer seg sikk-sakk gjennom køen i sundet i 30 kn fullstendig tomme i blikket.  

 

På meg virker det som scooterførere generelt har mer selvjustis i år etter at scootere pr def endelig ble en farkost som alle andre varianter av båt. 

 

Før var det mange som leide vannscootere da steget til å kjøpe var stort pga de idiotiske reglene  vi hadde.  Når man har leid en scooter (eller tung R sykkel for den saks skyld) i noen timer skal man prøve ALT på disse timene for å få valuta for penga. Helt vanlig fenomen.  I år er visst leiemarkedet i følge sikre kilder gått betydelig ned, og godt er det. 

 

Miljø og støyargumetet  noen prøver seg på er så latterlig at det ikke fortjener en kommentar. Dette er siste teknologi som tilfredsstiller alt av krav som finnes i 2017.  Kan dere si det samme for de gamle mekaniske VP, yanmar og Merc motorene som spyr ut røyk?

 

Jeg har kjørt rundt 10 timer i min lille båt siste uka. 95% av tiden i 4-5 knop mellom øyene og glaner på hus, hytter og båter som vanlig. Men nå lan jeg i større grad utforske grunner, skjær og trange viker til senere bruk. 

Med SeaDoo'en har jeg også fått meg en moderne jolle og et transportmiddel som garantert er mye mer miljøvennlig enn den store båten.  Lett å dra inn for å handle, hente venner osv. 

 

Manøvreringsevnen med vannjett er helt rått. Snur stillestående på femøringen og kan gå

sideøengs med litt trening.  

Fin bukserbåt er det også med mye kraft og slepekrok fremfor drivverket slik som slepebåter.  

 

Absolutt kjekt verktøy når noen har gått på grunn, eller en klase på 4-5 båter har dregget om natta og hogger mot fjellet. Prøv å hold det ute fra steinene i 12 m/sek med 6 hk 4-T på gummijolla. 

 

Jeg er den samme personen ved roret som vanligvis putrer rundt i trawleren i 7 knop og drar ned til 4-5 gjennom sund og havner for å ikke sjenere andre.  

Hvorfor i all verden skulle jeg plutselig gi f*** i alt av båtoppdrsgelse jeg har fått med meg gjennom 30 år på sjøen pga at jeg setter meg i en annen type båt?

 

Jeg sier ikke at jeg slavisk følger alle regler som finnes til lands og til vanns til enhver tid, men jeg forulemper eller plager aldri noen slik som folk flest. 

 

Nå er det ikke noe nytt at folk blir forhåndsdømt pga farkosten de kommer i. 

Det merker jeg ofte da jeg kjører endel forskjellige båter.  Mottagelsen man får i havner er sterkt varierende selv om skipperen er den samme.  

Generelt sett kan man si det stort sett er pris/ fot som avgjør, så slik sett virker det å være likt med vannscootere også.  

 

Man hører aldri at noen tar til orde for å forby f.eks motorsykler pga at de kan ha 200 hk på 200 kg og relativt ofte kan bli observert på bakhjulet eller passere deg i 200+ på veien.  

 

Men hvorfor ser vi sjelden at folk kjører som tullinger i boligstrøk og tettbebygget område? Det tror jeg er fordi alle vet at det smeller (ikke nødvendigvis fysisk) skikkelig om man blir tatt.  Da blir det bot som svir, samt noen dager i buret. Jobben mister man også om man er avhengig av førerkortet.  

 

De nødvendige regler på sjøen er der i dag også. Man kan godt "ryke fast" for å kjøre idiot uansett type farkost med dagens lovverk.  

Det som trengs er krav til sertifikat som krever betydelig mer enn båtførerprøven (som får mopedkurset til å fremstå som grundig opplæring), samt større konsekvens av dårlig dårlig dømmekraft.  Og det må gjelde alle uansett hva slags båt de kjører.  

 

Disse båtene med sal og styre er kommet for å bli, men opplæring og sertifisering av båtførere, samt håndhevelse av eksisternde lovverk har et stort potensial.  

 

Nå har flyet landet her i regnbyen hvor sola skinner som aldri før, så ha en flott kveld uansett hva slags båt dere har ?

IMG_1646.JPG



×
×
  • Create New...