nomen
Alekbjerk skrev for 6 timer siden:
Det å innføre ytterligere restriksjoner før alt mulig tull av regler og fjas er opphevet er etter min mening ikke så bra. F.eks. bilsertifikat: ja det er en forholdsvis grundig opplæring, men folk kjører fortsatt gris. Politiet har ikke nok ressurser til å håndheve regler til sjøs, og det er nærmest en frisone. Det jeg imidlertid er for er kraftige bøter, la det svi skikkelig. Bøtenivået må være såpass høyt at folk ikke tørr å kjøre gris, dette skal da såklart gjelde all ferdsel på sjøen.
Der er vi enige,tanken min med å få hurtiggående båter inn i førerkortet, er jo nettopp for å gi politiet mulighet til å straffe så det svir.
Det er som du sier nærmest umulig å bli tatt av politiet på sjøen, men risikerer man prikkbelastninger og misting av førerkort, vil nok det legge en demper på viljen til å sjanse på at purken ikke er der.
Opplæring er jo også et viktig moment, det er færre og færre som har gått veien fra robåt, via jolle til skjærgårdsjeep o.s.v.
Det er nok endel som "plutselig" har fått det for seg at:" båt er kult, det kjøper vi!"
Dermed kommer uerfarne landkrabber ombord i båter med 2-300 hester eller de saler opp på en scooter og raser avsted i 60 knop..
Dagens regelverk er skrevet i en tid hvor båter unntaksvis klarte å passere 30 knop, nå er ikke 40-50 knop noe uvanlig for en vanlig daycruiser.