Jump to content

Edit History

Berjak

Berjak

For det første så må man være sikker på at motor er i god form. Lettstartet god kompresjon ikke oljeforbruk samt at turbo er i god forfatning .oljetrykk må være bra. Neste er å sjekke at saltvannsljørling fungerer. Impeller,Varme veksler ikke tilstoppet , olje kjøler er åpen og ikke tilstoppet , laddeluftkjøler Ok. Og selvfølgelig luft tilgang/ rent luftfilter..Så ang tenningsjistering av dieselpumpe. Det er justeringen av pumpen når den skal begynne å sprute inn diesel. Dette blir gjort med pumpen. Da forutser jeg at åpningstrykket på dysene er korrekt. Vist så er det å montere et måle ur i bak kant på pumpen , for så å se hvor mye løft den har v øvre dødpgt... ved å følge med turbotrykk og temperatur så kan mengde oppjusteres. Ved for mye oppjustering øker turbotrykk og belastning på motor. Svart røyk. Motorskade kan oppstå ved uforsiktighet / tenningsbank høyt turbotrykk / høy vanntemperatur . 

Fikk med dette økt moment i motoren. Satte da på tyngre propeller. Ikke i vekt , men propeller som skyver mere vann.... turtallet med disse propellene tar jeg Max til 3900/4000rpm , men ligger på krusing speed 3450rpm å har da 19-21 knop avhengig av strøm og vind...  håper dette ga svar på spørsmålet . Mvh B

Berjak

Berjak

For det første så må man være sikker på at motor er i god form. Lettstartet god kompresjon ikke oljeforbruk samt at turbo er i god forfatning .oljetrykk må være bra. Neste er å sjekke at saltvannsljørling fungerer. Varme veksler ikke tilstoppet , olje kjøler er åpen og ikke tilstoppet , laddeluftkjøler Ok. Og selvfølgelig luft tilgang/ rent luftfilter..Så ang tenningsjistering av dieselpumpe. Det er justeringen av pumpen når den skal begynne å sprute inn diesel. Dette blir gjort med pumpen. Da forutser jeg at åpningstrykket på dysene er korrekt. Vist så er det å montere et måle ur i bak kant på pumpen , for så å se hvor mye løft den har v øvre dødpgt... ved å følge med turbotrykk og temperatur så kan mengde oppjusteres. Ved for mye oppjustering øker turbotrykk og belastning på motor. Svart røyk. Motorskade kan oppstå ved uforsiktighet / tenningsbank høyt turbotrykk / høy vanntemperatur . 

Fikk med dette økt moment i motoren. Satte da på tyngre propeller. Ikke i vekt , men propeller som skyver mere vann.... turtallet med disse propellene tar jeg Max til 3900/4000rpm , men ligger på krusing speed 3450rpm å har da 19-21 knop avhengig av strøm og vind...  håper dette ga svar på spørsmålet . Mvh B

• Create New...