Jump to content

Edit History

176-671

176-671

4 hours ago, Bårdp said:

Som regel varer en VHF 5 ganger lengre en antennen og antennekabelen disse trekker fukt og går gaiken etter noen år.

Å, nå. Min Standard Horizon GX2100 gikk fløyten etter to sesonger. Raymarine et-eller-annet i en annen båt tok kvelden etter tre. I begge tilfeller: døv mottaker. Et problem som MÅ oppstå når produsenten benytter rimeligste type keramiske filtre  i IF-trinnet. Dette er en gjenganger på alt for mange radioer - filtre med betydelig hygroskopisk effekt, hvor filteregenskapene på grunn av tiltrukket fuktighet endrer seg dramatisk. 

Det at antenne og coax trekker fukt, er nytt for meg. Fukt/vann i kabelen er et kjent fenomen, men dette skyldes vanninntrengning på grunn av brudd eller dårlig forsegling, ikke at enkeltelementer trekker fukt. Coax'en her på bruket er i sitt tolvte år, godt eksponert for regn og havsalt. Fortsatt ingen tegn på at den har trukket noe som helst. 

176-671

176-671

4 hours ago, Bårdp said:

Som regel varer en VHF 5 ganger lengre en antennen og antennekabelen disse trekker fukt og går gaiken etter noen år.

Å, nå. Min Standard Horizon GX2100 gikk fløyten etter to sesonger. Raymarine et-eller-annet i en annen båt tok kvelden etter tre. I begge tilfeller: døv mottaker. Et problem som MÅ oppstå når produsenten benyttet rimeligste type keramiske filtre  i IF-trinnet. Dette er en gjenganger på alt for mange radioer - filtre med betydelig hygroskopisk effekt, hvor filteregenskapene på grunn av tiltrukket fuktighet endrer seg dramatisk. 

Det at antenne og coax trekker fukt, er nytt for meg. Fukt/vann i kabelen er et kjent fenomen, men dette skyldes vanninntrengning på grunn av brudd eller dårlig forsegling, ikke at enkeltelementer trekker fukt. Coax'en her på bruket er i sitt tolvte år, godt eksponert for regn og havsalt. Fortsatt ingen tegn på at den har trukket noe som helst. 

• Create New...