
Benji
Vestkystseiler skrev for 6 timer siden:
Spørsmålet var ikke rettet til meg, men "here goes":
AIS forteller deg at det er en båt der overhodet, videre får du vite fart, kurs og bestemmelsessted. Alt dette øker sikkerheten, spesielt i tåke og mørke.
Navnet på båten er egentlig den minst interessante opplysningen man får fra AIS, men dette kan også være nyttig dersom man ønsker å kalle opp båten på VHF for å unngå eventuelle misforståelser som kan føre til farlige situasjoner.
Vestkystseier. Spørsmålet til Vrod er berettiget, og ja du har en del rett i ditt svar, men. Det er ikke alle som har AIS, og flesteparten av de i dag har mottager ikke sender - ser bort fra yrkestrafikken nå - noen bruker Marinetrafic som AIS.
AIS er og blir ett hjelpemiddel, og må brukes der etter. Tipper at du i en dag med dårlig sikt, ala tåke som du skriver vil se maks 20% av de som er utpå. Mange tar det som en sikkerhet og bruker båten på samme måte som om det var klarvær - for har jo AIS ombord.
AIS må og skal brukes med forsiktighet.
Det er forresten ingen spørsmål om AIS i VHF pensumet.