
hegra
Det er nok et skillerele. Hensikten er å koble batteriene sammen når dynamo er i gang slik at begge batteri lades opp. De ene tynne går da til D + på dynamo slik at releet får strøm idet dynamo starter, og dermed kobles de to tykke røde ledningene sammen inni releet. Den andre tynne er en minusledning som må til for at releet skal fungere. Så snart motor stoppes skilles batteriene fra hverandre igjen.
Så har du sikkert en ekstern laderegulator. Ble ofte montert, og fremdeles monteres slike for å bedre dynamoens lading. De aller fleste dynamoer har innebygd regulator, men spesielt litt eldre dynamoer hadde litt dårlig lading og ble forbedret med ekstern regulator. Hvordan din er koblet vet jeg ikke.
Ja der var Kjellg like før meg, og som han skriver kan det være at releet kobler inn med nøkkelen, men siden tynn ledning går til dynamo kan det bli styrt av den. Det finner du lett ut av ved og måle deg frem, eller rett og slett lytte etter klikkelyd i releet.