Kjellg
Se der ja, man lærer så lenge man lever :) Må lære meg å ikke være så påståelig en annen gang. :) Fikk bare en forklaring av en dynamo guru som kunne si at Hitachi dynamoen er litt spesiell i forhold til andre dynamoer. Før den kobler inn ladelyset så senser den også på sin egen interne D+, noe som visstnok ikke var så vanlig. I tillegg så glødet ikke den, den hadde en "rele lignende" funksjon som skrudde ladelampe av og på. At han sa rele, var sikkert bare for at jeg skulle forstå det lettere. :) Men takker i alle fall for din forklaring :) Tidligere så har jeg blitt forklart, som du skriver at det var en slags utgjevnknings spenning som gjorde at ladelyset gikk av. Altså pluss på begge sider.
Redigert.
Når jeg tenker meg om så så jeg aldri at lampen "glødet". Lyset var enten av eller på. Husker fra tidligere når jeg skrudde på biler at lampen kunne av og til gløde i variabel styrke, men det så jeg aldri på den hitachien jeg hadde.