jørn Startet 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2017 Hei I mitt el.anlegg er det koblet et rele. De to røde ledngene på bildet går en til + på startbatteri og en til + forbruk. De to tynne ledningene går til dynamo. I tillegg er det også en Spenningsregulator YA-12 koblet opp. Hvordan fungerer dette, og hva er egentlig funksjonen til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) Vet at ya12 bruktes mye tidligere på yanmarmotorer. Finnes flere tråder her på bp om den. Hvordan den eksakt virker har jeg ikke satt meg inn i, men tror ikke den brukes så mye mere i dag, i alle fall ikke av yanmar Norge. Releet skiller start og forbruksbatteri slik at de lades når motor går og er skilt når tenning skrues av. Blir styrt av tenningen. Vært obs på at releet kan være brent om det har stått der lenge. Var brent i min våt når jeg kjøpte den med resultat at begge batteriene var koblet sammen hele tiden. Synes det står at releet er 75A? Hvor stor dynamo har du? En tråd om ya12: Releet som er koblet, skiller forbruksbank fra startbatteri Redigert 18.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) Det er nok et skillerele. Hensikten er å koble batteriene sammen når dynamo er i gang slik at begge batteri lades opp. De ene tynne går da til D + på dynamo slik at releet får strøm idet dynamo starter, og dermed kobles de to tykke røde ledningene sammen inni releet. Den andre tynne er en minusledning som må til for at releet skal fungere. Så snart motor stoppes skilles batteriene fra hverandre igjen. Så har du sikkert en ekstern laderegulator. Ble ofte montert, og fremdeles monteres slike for å bedre dynamoens lading. De aller fleste dynamoer har innebygd regulator, men spesielt litt eldre dynamoer hadde litt dårlig lading og ble forbedret med ekstern regulator. Hvordan din er koblet vet jeg ikke. Ja der var Kjellg like før meg, og som han skriver kan det være at releet kobler inn med nøkkelen, men siden tynn ledning går til dynamo kan det bli styrt av den. Det finner du lett ut av ved og måle deg frem, eller rett og slett lytte etter klikkelyd i releet. Redigert 18.Mai.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 hegra skrev 1 minute ago: Det er nok et skillerele. Hensikten er å koble batteriene sammen når dynamo er i gang slik at begge batteri lades opp. De ene tynne går da til D + på dynamo slik at releet får strøm idet dynamo starter, og dermed kobles de to tykke røde ledningene sammen inni releet. Den andre tynne er en minusledning som må til for at releet skal fungere. Så snart motor stoppes skilles batteriene fra hverandre igjen. På min yanmar med Hitachi 80A var det koblet på "ignition" eller 60? Heter det ikke det? Releet ble koblet inn i det tenning ble skrudd på Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Sitat Kjellg : På min yanmar med Hitachi 80A var det koblet på "ignition" eller 60? Heter det ikke det? Releet ble koblet inn i det tenning ble skrudd på Ja, mulig det, og det er vel det samme som D+. Men normalt er det veldig lav spenning på D+ med bare tenning på, uten motor i gang, fordi den strømmen som er der må vanligvis gjennom ladelampen. På den måten har ladelampen tre funksjoner, den gir litt strøm til dynamo slik at den får noe å starte lading med, den slukker når dynamoen selv produserer strøm, og den motvirker at dynamo blir glovarm og tapper batteriet om du skulle glemme å slå tenning av etter at motor er stoppet. Så derfor skulle ikke rele koble inn rett og slett fordi ladelampen slipper ikke nok igjennom, men mulig det kan gjøre det likevel. Kjenner ikke yanmar så godt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 hegra skrev 23 minutes ago: Ja, mulig det, og det er vel det samme som D+. Men normalt er det veldig lav spenning på D+ med bare tenning på, uten motor i gang, fordi den strømmen som er der må vanligvis gjennom ladelampen. På den måten har ladelampen tre funksjoner, den gir litt strøm til dynamo slik at den får noe å starte lading med, den slukker når dynamoen selv produserer strøm, og den motvirker at dynamo blir glovarm og tapper batteriet om du skulle glemme å slå tenning av etter at motor er stoppet. Så derfor skulle ikke rele koble inn rett og slett fordi ladelampen slipper ikke nok igjennom, men mulig det kan gjøre det likevel. Kjenner ikke yanmar så godt. Nope, Min Hitachi LR03c, tror jeg den heter, har både D+ og IGN. Vet ikke om releet mitt var originalt, men det var 30A mens dynamo var 80A. Resultat brent rele ;) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Takk for svarene folkens, da ble jeg mye klokere. Dynamo er 80a. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 jørn skrev 1 minute ago: Takk for svarene folkens, da ble jeg mye klokere. Dynamo er 80a. Om du har en original Hitachi 80A, så har du en knaillgod dynamo! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) Det er den ja. Var defekt når jeg kjøpte båten, så ny ble montert, så er kun 3år. Redigert 18.Mai.2017 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) jørn skrev 15 minutes ago: Det er den ja. Var defekt når jeg kjøpte båten, så ny ble montert, så er kun 3år. Hmm, hva var det som var defekt på den? Jeg er blitt fortalt at eneste gang det ikke lønner seg å reparere den en når samtlige viklinger er gåen i tillegg til diodene. Er visst rimelige deler til dem. Ny koster jo flere tusen Redigert 18.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Aner ikke. Gjorde en deal med selger om at verksted skulle gå over båt og motor før overtakelse, og da hadde de bla. siftet dynamoen. De gangene jeg selv har betalt for starter eller dynamo har jeg kun levert de på vikleverksted for noen hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 hegra skrev for 4 timer siden: De ene tynne går da til D + på dynamo slik at releet får strøm idet dynamo starter, og dermed kobles de to tykke røde ledningene sammen inni releet. Kjellg skrev for 4 timer siden: På min yanmar med Hitachi 80A var det koblet på "ignition" eller 60? Heter det ikke det? Releet ble koblet inn i det tenning ble skrudd på Du mener sikkert 61, dette er alternativ betegnelse for D+. Som hegra skriver så aktiviseres reléet da først etter at ladingen har kommet igang. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) Ingar skrev 1 time siden: Du mener sikkert 61, dette er alternativ betegnelse for D+. Som hegra skriver så aktiviseres reléet da først etter at ladingen har kommet igang. Nei, D+ er en annen kontakt på dynamoen. Hitachien har jo den T pluggen. Den ene er D+ og heter på denne dynamoen L. I tillegg har den en pinne som kaller for IG eller R som i praksis kommer direkte fra batteri via tenningslåsen. Det er denne som normalt blir brukt for å styre Skillerele på denne dynamoen. Nå kan jeg det ennå ikke helt 100%, men D+ klarer jeg ikke se hvordan skal kunne koble inn et rele. Det D+ gjør er litt forenklet å bryte forbindelsen til jord når den lader, og ladelampe slukker. Når lampa lyser så "jorder" jo egentlig bare D+ og lampa lyser. Men i alle fall: denne dynamoen har 4 punkt i tillegg til W(turteller) B+, B-, L(D+) og IG/R Redigert 19.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Kjellg skrev On 19.5.2017 at 2.02: Det D+ gjør er litt forenklet å bryte forbindelsen til jord når den lader, og ladelampe slukker. Når lampa lyser så "jorder" jo egentlig bare D+ og lampa lyser. Det er nok en misforståelse, D+ er utgangen fra en separat likeretter i parallell med hovedlikeretteren og gir 12 V når dynamoen lader. De 3 diodene til venstre på tegningen nedenfor. At lampen slukker er fordi den da får 12V på begge poler. (Den andre fra Batteri pluss via tenningsnøkkelen) Det R-punktet mener jeg er en spesiell egenskap med Hitachi-dynamoer, er koblet internt til D+ via en 50 ohms motstand. Beregnet på opplegg som ikke har ladelampe, alternativt LED lampe hvor strømmen kan være for lav til å tenne dynamoen om man bruker D+ og hvor man kobler tenning direkte til R i tillegg. Laderelé bør kobles på D+ for å være sikker på at det får nok strøm til å trekke spolen. Standard koblingspunkter på dynamo er B+ (batteripluss, gjerne solid skrutilkobling) og D+ (ladelampe, for kabelsko). I tillegg kan det være terminaler for B- (batteriminus, to-polet dynamo som ikke er jordet via gods) og W (turteller). Dynamo med ekstern regulator vil i tillegg ha DF som er forbindelse til børstene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) Se der ja, man lærer så lenge man lever :) Må lære meg å ikke være så påståelig en annen gang. :) Fikk bare en forklaring av en dynamo guru som kunne si at Hitachi dynamoen er litt spesiell i forhold til andre dynamoer. Før den kobler inn ladelyset så senser den også på sin egen interne D+, noe som visstnok ikke var så vanlig. I tillegg så glødet ikke den, den hadde en "rele lignende" funksjon som skrudde ladelampe av og på. At han sa rele, var sikkert bare for at jeg skulle forstå det lettere. :) Men takker i alle fall for din forklaring :) Tidligere så har jeg blitt forklart, som du skriver at det var en slags utgjevnknings spenning som gjorde at ladelyset gikk av. Altså pluss på begge sider. Redigert. Når jeg tenker meg om så så jeg aldri at lampen "glødet". Lyset var enten av eller på. Husker fra tidligere når jeg skrudde på biler at lampen kunne av og til gløde i variabel styrke, men det så jeg aldri på den hitachien jeg hadde. Redigert 19.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) Fant disse angående 55A Hitachi dynamo. Ikke det at jeg skjønte så veldig mye av dette ;) Kanskje en av dere ser om dette er standard måte eller om Hitachi har gjort det på en annen måte. Redigert 19.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Meg bekjent er den R-inngangen spesiell for Hitachi, har ikke sett andre fabrikat med tilsvarende. At ankeret (rotor coil på tegningen), i tillegg til strømmen gjennom ladelampen, også får strøm via den 50 ohms motstanden sikrer at ladingen kommer igang umiddelbart. Også om pæren i ladelampen er defekt. Det Hitachi kaller P benevnes vanligvis som W (turteller). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.