Sjøbliss
Kjøpte akkurat båt med heftelse. Vi avtalte med banken som hadde heftelsen at vi satte pengene inn på en interimkonto. Dvs at vi begge (både kjøper og selger) stoler på banken. Når jeg overtok båten ringte vi sammen til banken og damen i banken overførte pengene fra interimkonto til lånet med pantet og bekreftet sletting av dette på direkten skriftlig.
Denne måten er fin. Jeg satte pengene inn på interimkonto en dag tidligere enn overtakelse. Da kunne selger få bekreftet at banken hadde fått pengene og at det ikke var usikkerhet rundt min likviditet. Det var ikke noe rest utover det pantsatte men hadde det vært tilfelle ville jeg gjort det opp med kontanter eller bankremisse.
Denne måten å gjøre det på fordrer at begge parter stoler på banken. For oss var dette en kjempefin og trygg måte å gjøre det på.
Husk å gjøre papirarbeidet for å få ordnet endringen i NOR samtidig. Det krever minst to vitner.... Lykke til! Kjøpe båt eller bil med pant er ikke stress, bare betal det til banken direkte!