Balle13 Startet 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2017 Skal til uken å titte på en wesling 16 ht. En båt jeg syntes passe bra til meg og min lille familien. Men selger vil ha 50000 for denne.. men jeg syntes det ser ut som den er i temmelig dårlig stand og motor er en 2001 modell suzuki 70 4 stroke. Å kalesjen er i dårlig stand.. så spørsmålet mitt er hva andre her i forumet mener den er verdt? Legger med noen bilder. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Hadde ville kjøpe båten. Suzuki hadde masse tæringsproblemer på de tidlige modellene. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Balle13 Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Ok. Så du mener det er et greit kjøp selv om det blir veldig mange timer med svette og tårer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 disse båtene er populære , så de holder seg godt i pris ser det ut til. Ut fra bildene så ser det ut som et greit utgangspunkt.. Ikke så pen kosmetisk, men en grundig vask + bytte av skottplatene burde hjelpe godt på. (Westermoen leverer nytt , ca 2500,- om jeg ikke husker feil) Putene ser greie ut..? Stolene har litt misfarging i sømmene ser det ut til..? Og det ser ut til å trengs en opprydning i ledninger osv. Det jeg ville inspisert grundig er akterspeil , samt generelt sett etter sprekker og krakeleringer inn- og utvendig. Vil også anbefale å prøvekjøre båten. 70hk Suzuki er i den tyngre enden av skalaen, 154 kg, noe som kan gjøre båten litt tung i sessen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Balle13 Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Har nå pratet med selger og han sier det ikke er gjort noe forsterkninger av noe slag på akterspeil, så jeg frykter det kan ha skjedd mye gæli baki der... er det mye jobb å forsterke akterspeilet på disse? Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Kalesje (uten stenger) koster vel 5000,- ny hos Westermoen. Ser at det ikke følger henger med. De 50.000 er altfor mye. Iallefall over 10.000 for mye. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 er vel helst båter som er friskt kjørt og gjerne med større motorer enn normalt som gir slarkete akterspeil. Min båt fikk skade etter grunnstøting. Skulle jeg gjort jobben nå så ville jeg støpt inn kneplater på innsida, har i tillegg 8mm aluplate fra westermoen på yttersida Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Balle13 Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Snusmumrikken skrev 3 minutes ago: Kalesje (uten stenger) koster vel 5000,- ny hos Westermoen. Ser at det ikke følger henger med. De 50.000 er altfor mye. Iallefall over 10.000 for mye. Er ikke så ille med 5000 for en ny kalesje. Mener også at det er alt for mye. Skal møte selger til uka så får se hva man kommer fram til. Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 ivar skrev 4 minutes ago: er vel helst båter som er friskt kjørt og gjerne med større motorer enn normalt som gir slarkete akterspeil. Min båt fikk skade etter grunnstøting. Skulle jeg gjort jobben nå så ville jeg støpt inn kneplater på innsida, har i tillegg 8mm aluplate fra westermoen på yttersida Så man må ikke nødvendig vis bytte ut hele finerplata i akterspeil om det er krakeleringer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) den bør jo byttes om den er vasstrukket og begynt å skifte konsistens , men det er jo vanskelig å få sjekket uten å løfte av motor Redigert 19.Mai.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 et alernativ i samme prisklasse og med samme innredningsløsning men litt mer romslig er GH 17. Ikke like sporty kjøreegenskaper , men bra båter vil jeg si. feks https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95641701 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Balle13 Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Hvordan er skroget på denne? Liker wesling p.g.a. v bunnen. Da det er mest brått sjø der jeg ferdes. Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 ivar skrev 26 minutes ago: den bør jo byttes om den er vasstrukket og begynt å skifte konsistens , men det er jo vanskelig å få sjekket uten å løfte av motor Håper det meste er tålig bra. Da det ikke hender så altfor ofte at en wesling selges i nærmiljøet her i nord. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 v-bunnen på GH17 (og Rana Plast 510) er nok ikke riktig like hvass som på weslingen, men 1 fot større lengde og litt mer vekt oppveier fort for det. I tilllegg syns jeg det funker bra når man trekker av på gassen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
000 Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 (redigert) det tar alltid minst 3 ganger så lang tid og blir tilsvarende dyrere å fikse enn du tror. Det er det eneste som er sikkert med gammel båt. Den kommer ikkje på sjøen den der i år for å si det slik. Om- ja og bare om- motor viser seg å holde så slipper du unna den største utgiftsposten men om den svikter pga kjente takter elns så er det beyond repair og går den rett over i delemotor. Det aller viktigste å huske når en skal kjøpe båt er at det er alltid en annen båt. Alltid! ikkje kjøp noe du er i tvil om- det blir garantert vanvittig mykje dyrere og tidkrevende enn du tror og iallefall hør ikkje et ord på selger om hvor enkelt og billig noe er å fikse. Hadde det det vært så hadde det jo allerede vært fikset. Vil sei max 20 000 om alt viser seg å være på stell. Evt snu ryggen til og gå og la noen andre kjøpe utgifter. Redigert 20.Mai.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 15-16 år gammel motor er vel helt på slutten, før problemene vil begynne å dykke opp. selv om man skrur selv er delene grisedyre i Norge og kostbare fra USA jeg betalte 50ooo for gammel 17 fots båt med 2010 50hk suzuki for et par år siden i etterpåklokskap var det minst 10.000 for mye. måtte ha ny kalesje og mye fix ellers på skroget mitt beste råd blir å lete opp en eldre båt i god stand, og kjøpe helt ny motor eller i høyden 3-4 år gammel til slutt vil det koste , det det koster likevel og da er det lurt å starte riktig og heller blø litt extra i starten med engang og så ha det problemfritt i mange sesonger senere Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Mye fornuft i det du her sier is_620! Nå har det jo også vært en del tråder hvor en trådstarter spør om råd i forbindelse med kjøp av 25 såvel som 30 år gamle ,og til det vil jeg si at sommeren er for kort, det blir dyrt, ikke minst hvis man trenger råd og ikke kan skru på alt selv. Andre hevder at det kommer an på så mangt, ikke minst hvordan motoren har vært brukt/vedlikeholdt, men hva vet man egentlig om det, og en slik motor blir bare eldre hvert år og er utsatt for fukt, sol og salt, ingen god kombinasjon med tanke på holdbarhet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Napoli Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Nei. Den er ikke verdt 50 000,-. En pen Wesling med ligger rundt 30 000-50 000, opp mot 75 000,- hvis den har nyere motor. Den du viser her er ikke pen. At de har malt (eller hva det hvite ved førerplassen er) så stygt inni taler ganske sikkert om vedlikeholdet generelt. Jeg er enig med @Knurrbart - det er ALLTID en annen båt. Styr unna denne, og se om du kan finne noe annet som man med større sikkerhet kan si at fungerer. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Balle13 Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 (redigert) Da har man kjøpt sin første wesling. Ble ikke denne på bilder, men en som er i 10 gang bedre stan. Endel lenger å kjøre men shit au. Så nå er det bare å vente til mårra dagen skal komme så man får hentet båten hjem. Gledes Pluss at denne jeg henter nå et nesten 10K billigere. Redigert 23.Mai.2017 av Balle13 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Gratulerer med ny Wesling. En knall båt for mange, både små og store...!! Ref tråd, ville ikke sett same risiko som enkelte her. Har selv nettopp solgt 2001 Askeladden, i fin stand. Akterspeil kan enkelt forsterkes, om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Frodling Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Kult at enda en lingebåt er kommet til Nordland! Meld deg på Team Linge Design gruppen og Wesling 16 ht gruppen på Facebook, Masse nyttig informasjon å få der Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Gratulerer! Moro med Wesling! Husk at dersom du trenger deler til den har Westermoen her i Grimstad fortsatt det meste liggende (jeg har ingenting med bedriften å gjøre bortsett fra at jeg er handlende kunde). Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
andk Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Hvilken motor fikk du på denne?:) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Se etter sprekker rundt ved akterspeilet, disse er kun godkjent for 65hk, men blir kjørt med betydelig mer. Noen får da sprekker rundt ved motorbrønnen. Westermoen leverer forsterkningsplate til større motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 (redigert) Motoren er en 90 mariner 04 modell:) Redigert 24.Mai.2017 av Balle13 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.