Jump to content

Wesling ht 16 med Suzuki 70 4-t, er denne verdt 50k?


Balle13

Recommended Posts

Skal til uken å titte på en wesling 16 ht. En båt jeg syntes passe bra til meg og min lille familien.  Men selger vil ha 50000 for denne.. men jeg syntes det ser ut som den er i temmelig dårlig stand og motor er en 2001 modell suzuki 70 4 stroke. Å kalesjen er i dårlig stand.. så spørsmålet mitt er hva andre her i forumet mener den er verdt? Legger med noen bilder. Takker for svar

20170519_185710.png

20170519_185209.png

20170519_185237.png

20170519_185353.png

20170519_185318.png

Link to post

disse båtene er populære , så de holder seg godt i pris ser det ut til. 

 

Ut fra bildene så ser det ut som et greit utgangspunkt..  Ikke så pen kosmetisk, men en grundig vask + bytte av skottplatene burde hjelpe godt på.  (Westermoen leverer nytt , ca 2500,- om jeg ikke husker feil)   Putene ser greie ut..?   Stolene har litt misfarging i sømmene ser det ut til..?    Og det ser ut til å trengs en opprydning i ledninger osv. 

 

Det jeg ville inspisert grundig er akterspeil , samt generelt sett etter sprekker og krakeleringer inn- og utvendig.   Vil også anbefale å prøvekjøre båten.  70hk Suzuki er i den tyngre enden av skalaen, 154 kg, noe som kan gjøre båten litt tung i sessen 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

er vel helst båter som er friskt kjørt og gjerne med større motorer enn normalt som gir slarkete akterspeil.    Min båt fikk skade etter grunnstøting.  

 

Skulle jeg gjort jobben nå så ville jeg støpt inn kneplater på innsida, har i tillegg 8mm aluplate fra westermoen på yttersida

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Snusmumrikken skrev 3 minutes ago:

Kalesje (uten stenger) koster vel 5000,- ny hos Westermoen. 


Ser at det ikke følger henger med. De 50.000 er altfor mye. Iallefall over 10.000 for mye. 

Er ikke så ille med 5000 for en ny kalesje. Mener også at det er alt for mye. Skal møte selger til uka så får se hva man kommer fram til.

Link to post
ivar skrev 4 minutes ago:

er vel helst båter som er friskt kjørt og gjerne med større motorer enn normalt som gir slarkete akterspeil.    Min båt fikk skade etter grunnstøting.  

 

Skulle jeg gjort jobben nå så ville jeg støpt inn kneplater på innsida, har i tillegg 8mm aluplate fra westermoen på yttersida

 

Så man må ikke nødvendig vis bytte ut hele finerplata i akterspeil om det er krakeleringer? 

Link to post

et alernativ i samme prisklasse og med samme innredningsløsning men litt mer romslig er GH 17. Ikke like sporty kjøreegenskaper , men bra båter vil jeg si.  
feks https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95641701 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

v-bunnen på GH17 (og Rana Plast 510) er nok ikke riktig like hvass som på weslingen, men 1 fot større lengde og litt mer vekt oppveier fort for det. I tilllegg syns jeg det funker bra når man trekker av på gassen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

  det tar alltid minst 3 ganger så lang tid og blir tilsvarende dyrere å fikse enn du tror. Det er det eneste som er sikkert med gammel båt. Den kommer ikkje på sjøen den der i år for å si det slik. Om- ja og bare om- motor viser seg å holde så slipper du unna den største utgiftsposten men om den svikter pga kjente takter elns så er det beyond repair og går den rett over i delemotor. Det aller viktigste å huske når en skal kjøpe båt er at det er alltid en annen båt. Alltid! ikkje kjøp noe du er  i tvil om- det blir garantert vanvittig mykje dyrere og tidkrevende enn du tror og iallefall hør ikkje et ord på selger om hvor enkelt og billig noe er å fikse. Hadde det det vært så hadde det jo allerede vært fikset.

Vil sei max 20 000 om alt viser seg å være på stell. Evt snu ryggen til og gå og la noen andre kjøpe utgifter.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

15-16 år gammel motor er vel helt på slutten,

før problemene vil begynne å dykke opp.

selv om man skrur selv er delene grisedyre i Norge og kostbare fra USA

jeg betalte 50ooo for gammel 17 fots båt med 2010 50hk suzuki for et par år siden

i etterpåklokskap var det  minst 10.000 for mye. måtte ha ny kalesje og mye fix ellers på skroget

mitt beste råd blir å lete opp en eldre båt i god stand, og kjøpe helt ny motor eller i høyden 3-4 år gammel

til slutt vil det koste , det  det koster likevel og da er det lurt å starte riktig og heller blø litt extra i starten med engang

og så ha det problemfritt i mange sesonger senere

Link to post

Mye fornuft i det du her sier is_620!:thumbsup:

 

Nå har det jo også vært en del tråder hvor en trådstarter spør om råd i forbindelse med kjøp av 25 såvel som 30 år gamle ,og til det vil jeg si at sommeren er for kort, det blir dyrt, ikke minst hvis man trenger råd og ikke kan skru på alt selv. Andre hevder at det kommer an på så mangt, ikke minst hvordan motoren har vært brukt/vedlikeholdt, men hva vet man egentlig om det, og en slik motor blir bare eldre hvert år og er utsatt for fukt, sol og salt, ingen god kombinasjon med tanke på holdbarhet. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nei. Den er ikke verdt 50 000,-. En pen Wesling med ligger rundt 30 000-50 000, opp mot 75 000,- hvis den har nyere motor. Den du viser her er ikke pen. At de har malt (eller hva det hvite ved førerplassen er) så stygt inni taler ganske sikkert om vedlikeholdet generelt. Jeg er enig med @Knurrbart - det er ALLTID en annen båt. Styr unna denne, og se om du kan finne noe annet som man med større sikkerhet kan si at fungerer.

 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Gratulerer! Moro med Wesling! Husk at dersom du trenger deler til den har Westermoen her i Grimstad fortsatt det meste liggende (jeg har ingenting med bedriften å gjøre bortsett fra at jeg er handlende kunde).

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...