Jump to content

Wesling ht 16 med Suzuki 70 4-t, er denne verdt 50k?


Balle13

Recommended Posts

Fin motor på den båten det - da gjør den rett i underkant av 40 knop. Et godt tips er å gå ut en dag på relativt flatt vann, med lite vind og lære deg hvordan den reagerer på tilten. Weslingen skal "flys" på så høy tilt som mulig for å være mest mulig behagelig, økonomisk og rask i vannet. Men det man da også skal være obs på med 90 hk, er at den da kan begynne å "shine walke" (dukker snuten ned og legger seg på siden). Litt skummelt de første gangene det skjer - men man lærer seg fort hva som skjer og hvordan man unngår det. Shine walk kommer forøvrig oftere i litt vind enn når det er stille.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev for 8 timer siden:

Fin motor på den båten det - da gjør den rett i underkant av 40 knop. Et godt tips er å gå ut en dag på relativt flatt vann, med lite vind og lære deg hvordan den reagerer på tilten. Weslingen skal "flys" på så høy tilt som mulig for å være mest mulig behagelig, økonomisk og rask i vannet. Men det man da også skal være obs på med 90 hk, er at den da kan begynne å "shine walke" (dukker snuten ned og legger seg på siden). Litt skummelt de første gangene det skjer - men man lærer seg fort hva som skjer og hvordan man unngår det. Shine walk kommer forøvrig oftere i litt vind enn når det er stille.

Takker for tips. Tenker å bestille stål propell.. du vet ikke hvilket type propell og stigning på en motor som denne?

Link to post

hva er utvekslinga på motoren?   

 

Om du ser posten fra frodling, på den fb gruppa er det flere med samme motor som sikkert kan tipse om propellvalg.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Knurrbart skrev 1 time siden:

 

jaha er dette et begrep du har kommet opp med sjøl ? Det du beskriver har iallefall ingenting med chinewalk å gjøre. 

Se der ja, savnet de lite informative svarene dine nå. Siden du kan og vet hva Chinewalk (ja, jeg skrev det vel feil da) er på Wesling kan du kanskje informere resten av oss?

Balle13 skrev 4 minutes ago:

Etter nermere inspeksjon av båten ser det ut som jeg har nok å drive fritiden min med i vinter

Ok? Mye feil med den? Du må få tatt noen bilder! :)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev 20 minutes ago:

Se der ja, savnet de lite informative svarene dine nå. Siden du kan og vet hva Chinewalk (ja, jeg skrev det vel feil da) er på Wesling kan du kanskje informere resten av oss?

Ok? Mye feil med den? Du må få tatt noen bilder! :)

Skal ta noen bilder å legge ut i kveld. Må gå åver en tur med høytrykkspyler å se hva som skjer:p

Link to post
Knurrbart skrev for 1 time siden:

 

jaha er dette et begrep du har kommet opp med sjøl ? Det du beskriver har iallefall ingenting med chinewalk å gjøre. 

 

Napoli skrev On 24.5.2017 at 8.26:

Men det man da også skal være obs på med 90 hk, er at den da kan begynne å "shine walke" (dukker snuten ned og legger seg på siden). Litt skummelt de første gangene det skjer - men man lærer seg fort hva som skjer og hvordan man unngår det. Shine walk kommer forøvrig oftere i litt vind enn når det er stille.

 

Det jeg forbinder med chine walk er at etterhvert som fart og løft øker, så blir det mindre og mindre skrog i vannet til å motvirke momentet fra propellrotasjon.  Da kan båten begynne å vippe fra side til side.  Så da har man følgende utveier..:   senke farta eller ratte seg igjennom det (noe som krever trening , stabil styring m.m. ) 

 

at den dukker nesa ned i høy fart er vel mer relatert til overplaning.  Aldri opplevd det selv men sikkert ikke noe gøy om det skjer i høy fart og nesa virkelig tar tak.....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Legge seg på siden var kanskje bare halve historien. Den legger seg fra side til side. At nesa kommer ned er en del av chinewalk på Wesling 16 ht. Mistenker at det har med lufttrykket over hardtoppen å gjøre.  Søk "Wesling 53 knop" på YouTube (klarer ikke å linke fra mobilen). Det er en fyr som har satt 200 hk Yamaha på. På rundt 3.30 minutter chinewalker han. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

har vært i kontakt med en med wesling med 200hk - han mente at båten rett og slett overplante pgs for mye løft i hekken når farta ble høy.  Og mistenkte steglistene (som er nedovervinklede på wesling) kunne ha endel av skylda for det. 

 

mer om chine walk: 

http://www.aeromarineresearch.com/publications/HB_Jan2008.html

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Surt.. 

 

Har gjort samme steglist-pussen selv.   Brukte Plastic padding glassfibersparkel på de større hakkene, og marine epoxy sparkel på topp og i de mindre hakkene. 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

Surt.. 

 

Har gjort samme steglist-pussen selv.   Brukte Plastic padding glassfibersparkel på de større hakkene, og marine epoxy sparkel på topp og i de mindre hakkene. 

 

Øverste steg mot på styrbord side er nesten bare halvparten igjen. Man bør vel være nøye med å få disse rimelig riktig med tanke på gangen på båten i fart?

Link to post
Napoli skrev 11 minutes ago:

Jeg mener - det der er grunn til å heve kjøpet etter min mening!

 

Med mindre Balle13 kjøpte båten usett ut fra dårlige bilder og fikk den tilsendt via posten skal det vel noe til at disse hakkene er gyldig grunn til heving av kjøpet tenker jeg :wink:

 

Gratulerer med kjekk båt Balle13, med litt god egeninnsats tar det ikke lange tiden før du er på sjøen :smiley:

Link to post
Hakkannen skrev 1 time siden:

 

Med mindre Balle13 kjøpte båten usett ut fra dårlige bilder og fikk den tilsendt via posten skal det vel noe til at disse hakkene er gyldig grunn til heving av kjøpet tenker jeg :wink:

 

Gratulerer med kjekk båt Balle13, med litt god egeninnsats tar det ikke lange tiden før du er på sjøen :smiley:

Takk for det hakkmannen:smiley: har pusset nå i x antall timer nå, men ser ikke så håpløst ut.. eneste er nok at det blir litt krangling for og få steg listene helt bra. Går seg nok til etterhvert:clap:

Link to post

blir nok bra.    Da jeg gjorde det så hadde jeg båten liggende på store isoporklosser, vippa på sida slik at jeg slapp å jobbe "nedenfra"     Med en passe lang pussekloss så blir det nok bra  - og iallefall bedre enn det var 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...