Napoli Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Fin motor på den båten det - da gjør den rett i underkant av 40 knop. Et godt tips er å gå ut en dag på relativt flatt vann, med lite vind og lære deg hvordan den reagerer på tilten. Weslingen skal "flys" på så høy tilt som mulig for å være mest mulig behagelig, økonomisk og rask i vannet. Men det man da også skal være obs på med 90 hk, er at den da kan begynne å "shine walke" (dukker snuten ned og legger seg på siden). Litt skummelt de første gangene det skjer - men man lærer seg fort hva som skjer og hvordan man unngår det. Shine walk kommer forøvrig oftere i litt vind enn når det er stille. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Vrod Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Gratulerer med ny båt og god båt sommer. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Snusmumrikken Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Sleng gjerne ut et bilde eller to! :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Balle13 Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Snusmumrikken skrev for 4 timer siden: Slenger ut bilder når den er på vannet.. er på tur å hente den nå. Men er 1700 kilometer med kjøring før man er i mål...... Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Napoli skrev for 8 timer siden: Fin motor på den båten det - da gjør den rett i underkant av 40 knop. Et godt tips er å gå ut en dag på relativt flatt vann, med lite vind og lære deg hvordan den reagerer på tilten. Weslingen skal "flys" på så høy tilt som mulig for å være mest mulig behagelig, økonomisk og rask i vannet. Men det man da også skal være obs på med 90 hk, er at den da kan begynne å "shine walke" (dukker snuten ned og legger seg på siden). Litt skummelt de første gangene det skjer - men man lærer seg fort hva som skjer og hvordan man unngår det. Shine walk kommer forøvrig oftere i litt vind enn når det er stille. Takker for tips. Tenker å bestille stål propell.. du vet ikke hvilket type propell og stigning på en motor som denne? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 hva er utvekslinga på motoren? Om du ser posten fra frodling, på den fb gruppa er det flere med samme motor som sikkert kan tipse om propellvalg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Dette kan @ivar mye mer om enn jeg kan. Overlater til ham å svare på det. Jeg kan bare kjøre den båten der jeg.... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
000 Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Napoli skrev On 24.5.2017 at 8.26: "shine walke" (dukker snuten ned og legger seg på siden). jaha er dette et begrep du har kommet opp med sjøl ? Det du beskriver har iallefall ingenting med chinewalk å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Napoli skrev for 13 timer siden: Dette kan @ivar mye mer om enn jeg kan. Overlater til ham å svare på det. Jeg kan bare kjøre den båten der jeg.... Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Etter nermere inspeksjon av båten ser det ut som jeg har nok å drive fritiden min med i vinter Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Knurrbart skrev 1 time siden: jaha er dette et begrep du har kommet opp med sjøl ? Det du beskriver har iallefall ingenting med chinewalk å gjøre. Se der ja, savnet de lite informative svarene dine nå. Siden du kan og vet hva Chinewalk (ja, jeg skrev det vel feil da) er på Wesling kan du kanskje informere resten av oss? Balle13 skrev 4 minutes ago: Etter nermere inspeksjon av båten ser det ut som jeg har nok å drive fritiden min med i vinter Ok? Mye feil med den? Du må få tatt noen bilder! :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Balle13 Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Napoli skrev 20 minutes ago: Se der ja, savnet de lite informative svarene dine nå. Siden du kan og vet hva Chinewalk (ja, jeg skrev det vel feil da) er på Wesling kan du kanskje informere resten av oss? Ok? Mye feil med den? Du må få tatt noen bilder! :) Skal ta noen bilder å legge ut i kveld. Må gå åver en tur med høytrykkspyler å se hva som skjer:p Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Knurrbart skrev for 1 time siden: jaha er dette et begrep du har kommet opp med sjøl ? Det du beskriver har iallefall ingenting med chinewalk å gjøre. Napoli skrev On 24.5.2017 at 8.26: Men det man da også skal være obs på med 90 hk, er at den da kan begynne å "shine walke" (dukker snuten ned og legger seg på siden). Litt skummelt de første gangene det skjer - men man lærer seg fort hva som skjer og hvordan man unngår det. Shine walk kommer forøvrig oftere i litt vind enn når det er stille. Det jeg forbinder med chine walk er at etterhvert som fart og løft øker, så blir det mindre og mindre skrog i vannet til å motvirke momentet fra propellrotasjon. Da kan båten begynne å vippe fra side til side. Så da har man følgende utveier..: senke farta eller ratte seg igjennom det (noe som krever trening , stabil styring m.m. ) at den dukker nesa ned i høy fart er vel mer relatert til overplaning. Aldri opplevd det selv men sikkert ikke noe gøy om det skjer i høy fart og nesa virkelig tar tak..... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Legge seg på siden var kanskje bare halve historien. Den legger seg fra side til side. At nesa kommer ned er en del av chinewalk på Wesling 16 ht. Mistenker at det har med lufttrykket over hardtoppen å gjøre. Søk "Wesling 53 knop" på YouTube (klarer ikke å linke fra mobilen). Det er en fyr som har satt 200 hk Yamaha på. På rundt 3.30 minutter chinewalker han. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 (redigert) har vært i kontakt med en med wesling med 200hk - han mente at båten rett og slett overplante pgs for mye løft i hekken når farta ble høy. Og mistenkte steglistene (som er nedovervinklede på wesling) kunne ha endel av skylda for det. mer om chine walk: http://www.aeromarineresearch.com/publications/HB_Jan2008.html Redigert 25.Mai.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Balle13 Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Blir noen timer med frustrasjon her ja Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Surt.. Har gjort samme steglist-pussen selv. Brukte Plastic padding glassfibersparkel på de større hakkene, og marine epoxy sparkel på topp og i de mindre hakkene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Balle13 Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 ivar skrev for 1 time siden: Surt.. Har gjort samme steglist-pussen selv. Brukte Plastic padding glassfibersparkel på de større hakkene, og marine epoxy sparkel på topp og i de mindre hakkene. Øverste steg mot på styrbord side er nesten bare halvparten igjen. Man bør vel være nøye med å få disse rimelig riktig med tanke på gangen på båten i fart? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 ja. Så du har litt sparkle- og pussejobb foran deg... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Balle13 Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 ivar skrev for 1 time siden: ja. Så du har litt sparkle- og pussejobb foran deg... Snakkes til høsten Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Visste du om dette da du kjøpte båten? Jeg mener - det der er grunn til å heve kjøpet etter min mening! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Hakkannen Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Napoli skrev 11 minutes ago: Jeg mener - det der er grunn til å heve kjøpet etter min mening! Med mindre Balle13 kjøpte båten usett ut fra dårlige bilder og fikk den tilsendt via posten skal det vel noe til at disse hakkene er gyldig grunn til heving av kjøpet tenker jeg Gratulerer med kjekk båt Balle13, med litt god egeninnsats tar det ikke lange tiden før du er på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Napoli skrev 1 time siden: Visste du om dette da du kjøpte båten? Jeg mener - det der er grunn til å heve kjøpet etter min mening! Han så det var normale bruksmerker på den men var vel litt verre enn jeg trodde. Var vel kanskje litt kjapp med å dra den opp på hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Hakkannen skrev 1 time siden: Med mindre Balle13 kjøpte båten usett ut fra dårlige bilder og fikk den tilsendt via posten skal det vel noe til at disse hakkene er gyldig grunn til heving av kjøpet tenker jeg Gratulerer med kjekk båt Balle13, med litt god egeninnsats tar det ikke lange tiden før du er på sjøen Takk for det hakkmannen har pusset nå i x antall timer nå, men ser ikke så håpløst ut.. eneste er nok at det blir litt krangling for og få steg listene helt bra. Går seg nok til etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 blir nok bra. Da jeg gjorde det så hadde jeg båten liggende på store isoporklosser, vippa på sida slik at jeg slapp å jobbe "nedenfra" Med en passe lang pussekloss så blir det nok bra - og iallefall bedre enn det var Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.