Viksund Colombi Startet 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2017 I 2009 ble det satt inn en Perkins 4108 på 49 hk,originalt var det en Yanmar på rundt 35 hk da båten var ny på midten av 80 tallet. Jeg regner med at den motoren som står i nå er en del tyngre enn den som stod i originalt,så mitt spørsmål er da : Ballast ? Slik det er nå så er den helt grei med bølger imot og bakfra,men bare jeg får noen små bølger fra siden så ruller den noe enormt.Noen som har gode tips å komme med angående det med ballast (plassering)? En annen ting er hvor lett det skal være til å manøvrere akterover. den lystrer ikke slik andre har ment i tidligere innlegg ( fra 2010) . Den er så å si umulig å ta bakover,lystrer så å si ikke. Noen som kan fortelle meg grunnen til det ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Denne ble levert med stor eller liten ballast, avhengig av om den var levert med rigg eller ikke. Ingen variasjon pga motorstørrelse. At den ruller ved sidestykke er helt normalt, og ikke farlig. Snekker lystrer stort sett ikke ror asteroider i det hele tatt, Columbien er litt bedre ved at den lystrer litt om ikke strømmen er sterk. Du venner deg nok til det du også skal du se?. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Slik er vel felles.. bruker og bakke litt så fult rorutslag og forover og snur på femøringen? ballast mot rulling er vel greit og få lavt og ut mot sidene ? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Dette med ballastplassering har det vært egne tråder på. Men Index har egentlig gitt deg konklusjonen: I en deplasementsbåt m du leve med sideveis rulling. Ditto med styring når du slår akter - alle snakker har det problemet. Husker en gang jeg skulle ut fra butikken på Sandøya ved Tvedestrand,der det er trangt og smalt; jollene snudde og freste avsted, jeg måkte med meg en 5- 10 stykker fordi jeg hadde for stor svingradius. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Viksundbåter ruller en del uansett, men de er utrolig god i sjøen . Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Gullfisk Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Viksund har ballasten nede i kjølen, som en seilbåt. Den er da rimelig stiv, i forhold til om ballasten lå til siden, og kan rulle ganske voldsomt. Når det gjelder styring akterover, var columbien jeg hadde, det mest manøvrerbare båten jeg har styrt. Hadde samme perkins motor som deg, og styrte like fint begge veier akterover, og kunne snu rundt egen akse med fullt utslag, og vekselvis frem og bakk. Fordel med rorindikator, og man må være litt følsom på roret under bakking, men ingen problem med å bakke ut samme vei jeg kom inn. Bare å sette i revers og styre. Hadde ikke merkbart drag i propellretning i det heletatt. Vet det er stor forskjell avhengig av propell/motor kombinasjon, da samme båt med større propell ikke hadde samme egenskaper. Mener det satt 18x13 propell på den jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 har snekke selv. med sidesjø så ruller den godt... har vert inne på tanken å montere slingrekjøler i stedet for mer ballast. mulig noen her har erfaring med å montere slingrekjøler? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Tror ikke det er så lett å bli kvitt rullingen, selv med justeringer på ballast, men jeg har aldri prøvd. Bare en løselig vurdering jeg har etter å ha hatt et par viksunder. Men styringen akterover er det mere håp for. Jeg synes at jeg har mere styring dersom jeg ikke legger roret fullt over, ved bakking. La båten komme litt i bevegelse med bare litt rorutslag, så kan du evt øke litt etterhvert som båten kommer i siget. Jeg tror jeg sjelden bruker mer enn halvt utslag på roret ved bakking. Har følelse av at hvis man legger fullt over står roret nærmest på tvers og bare bremser og gjør ugagn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.