toro Startet 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2017 Skal lage meg ei moring for å legge båten på svai. Tenkte støpe meg ei blokk. Har kjøpt meg et 34 mm moringstau. Er det ok å støpe inn et rør i blokka og tre tauet igjennom eller må jeg støpe inn en ring med sjakkel og kause? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Moring ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Rør i blokka høres ut som en god plan for da kan du bruke tau hele veien. Om du har en Byggmax i nærheten får du kjøpt ferdige støpte fundament for nix og ingenting som kan passe fint til moring. Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Vil det ikke gnage tro for en båt på svai. Ser de bruker innstøpt tau på lodd i båthavna Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Hej Såhär är SXK:s 89 bojar på västkusten gjorda, principen är ingen metall i bojstenen. De först utlagda går på sin tolfte säsong, hittills utan haveri. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Medlemsformaner/hak_bojkonstruktion.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Jeg var med og hjalp en og støpe en haug med moringer for noen år siden og da brukte vi sorte drensrør som var tette som vi stakk ned i en bue med begge ender nesten knyti sammen og vi brukte to i hver moring så han ville ha et tynnere extra tau hengende i tilfelle noe skjedde med det som var i bruk. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
dieselfan Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 PVC slange er myk og fin. Siden du har tauet klart ville jeg tredd dette gjennom slangen på forhånd. La innlegget gå nesten til bunns... Bruk god betong dersom det er sjøvann (tilsvarende gamle C-35) masse grov pukk gjør susen :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Ove T skrev for 6 timer siden: Hej Såhär är SXK:s 89 bojar på västkusten gjorda, principen är ingen metall i bojstenen. De först utlagda går på sin tolfte säsong, hittills utan haveri. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Medlemsformaner/hak_bojkonstruktion.pdf Hälsningar Ove Denne er eg ikkje sikker på eg likte. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 (redigert) Skaffe et bildekk. (størrelsen beregner du ut fra vekten du trenger på mooringen). Skjær en plate som du legger ned i bildekket (materialvalg har ingen betydning). Bøy et syrefast rør i en _^_ form (pass på at den øvre delen får en rund og fin form). Fyll dekket med betong. Stapp nedi røret, slik at bøylen stikker opp, og de vannrette (kan med fordel lages med bøy for bedre mothold) ligger godt nedi betongen. vent til betongen har stivnet. Du har verdens beste mooring. Du kan nå velge om du vil investere i en sjakkel og kjetting, eller binde tau direkte i festet. For lettere transport, kan den også trilles. Redigert 20.Mai.2017 av HansO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 (redigert) Trenger jeg armering i moringa? Ligger utsatt til på helgelandskysten og tenkte å dimensjonere for en seilbåt på 5 tonn. Må jeg opp i ett tonn tung moring? Så at egenvekten for betong var 2300 kg for kubikk. En halv kubikk skulle holde? Det er sandbunn Redigert 20.Mai.2017 av toro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Ja, dekk er suverent det beste. Du må nok opp i traktordekkstorleik, og so må du ikkje gløyme oppdrifta. Det som og er fint med dekk er at det er lett å transportere, og med gummi heile vegen rundt vert slitasje på tau/kjetting liten. Gløym bunn i dekket, støyp det rett på jordet. Du treng ikkje armering, men eit kryss skadar ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Åssen triller man et dekk på 500kg eller mer? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Ask Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Hei I desse "unngå plast i havet-tider" synest eg at du bør unngå bildekk. Elles er det viktigaste å unngå metallauger, metallkauser og sikra tauet mot gnag. Det meste avhenger av kva utstyr du har tilgjengeleg. I fjor støypte eg eit nytt lodd til den eine flytebrygga vår. Der brukte eg eit oljefat, borte hol, og stakk 5 stk. 60-70 mm røyr gjennom. Røyra stakk 40-50 cm ut på kvar sida, og minst 4 av røyra vil til ein kvar tid vera nede i sandbotn. Tønna var plassert i enden av flytebrygga før eg heiv stein, betong og jernskrap nedi. Eg støypte ned eit u-forma drensrøyr, som eg tredde trossa gjennom. Trossa var polstra med ein plastslange. Eit anna knep er å festa fatet til baugen på båten, før du støyper. Det er sjølvsagt avhengig av at båten er stor nok. Eg la òg ut 24 m med flytebrygga til eit anna naust. Der kjøpte eg 3 steinblokker, på 6-800 kg frå eit lokalt steinbrot. Dette var stein med borehol på 70 mm. Steinbrotet løfta steinane opp på hengaren, og ein nabo med kai og truck låra steinane ned på flytebrygga. Av omsyn til stabiliteten var bryggene, som er 12 m lange, fortøyd saman sidesvis. Då var det berre å tre 45 mm trossa, polstra med plastslange gjennom hola. Deretter slepte eg bryggene til der eg ville ha lodda, og vippa lodda uti. Naturstein har større eigenvekt enn betong, og det var raskare å kjøpa stein enn å stressa med støyping. Steinane kosta heller ikkje meir enn ein tusing. Elles så er det klokt å hiva rikeleg av tauet på sjøen, før du vippar steinane/lodda uti. Dersom du har dårleg tilgang til løfteutstyr, kan du bruka fleire lodd som ein dykkar knytter saman etter at du har senka lodda. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Ask skrev 35 minutes ago: Hei I desse "unngå plast i havet-tider" synest eg at du bør unngå bildekk. Enig! Fort gjort å slå sammen noen bord til forskaling. Lager du loddet litt lavt med stor flate vil det suge seg godt fast til sandbunnen. Jeg ville armert, pass på å få armeringen godt innstøpt, flere centimeter, for å unngå rustsprengning. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Fjordgubbe skrev for 14 timer siden: Denne er eg ikkje sikker på eg likte. Varför? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 (redigert) Ettersom moring eller ile er noe som alle har fundert på, og funni en løsning på, iler jeg til med mitt patent. Det er tre forutsetninger som spiller inn i denne sammenhengen. 1. Jeg er slik laga at jeg må gjøre alt sjøl. 2. Det er mjuk sand-mudder-bunn på ileplassen. 3. Innerst i bukta har det ligget en malingsfabrikk som har forsynt sedimentene med tungmetaller. For å få gjort jobben aleine (pkt.1) måtte ila bygges opp av mange mindre elementer, bærbare for en vanlig mann. Jeg støpte derfor ringer i betong. Forma laga jeg av forkalingsbord og hølet var ei stor murerbøtte. Planen var at disse ringene skulle legge seg utover i ei slags vifte og danne stor overflate mot lausmassene ettersom båten ved hjelp av sjø og strøm bikka og dro i iletauet.(pkt.2) Tauet, 20mm+, var lagt i ei lang spleisa sløyfe inni et svart plastrør som var støpt inn i ei murt endeplate (med større diameter enn hølene, sjølsagt. Jeg trur jeg støpte armeringsjern inni plastsløyfas gjennomgang av plata og ut på sidene, men husker ikke om det forble på ideplanet eller ble gjort i virkeligheten. Tausløyfa var så stor at jeg surra sammen de to sidene med flaggline etter det obligatoriske plastrøret (2-3m). Et godt stykke opp, slik at jeg var hundre prosent sikker på at tausløyfa var klar av ringene fortsatte tauet aleine (Ja, det kan aldri forklares enkelt…). For å få slakk på iletauet surra jeg på noen meter tung kjetting uten at denne hadde noen festefunksjon (pkt.3) Jeg brukte ingen metaller i noen fester, men la inn en stor nylonkaus til feste av bøya. En nabo hadde fortalt om uhyggelig korrosjon sjøl på syrefaste festeanordninger, de ble svarte og sprø (pkt.3). Jeg kjørte bestanddelene ned til sjøen med trillebår, omlag to hundre meter unna der ila skulle ligge. Så venta jeg til absolutt lavvann (nipp-fjære, påsketider), la på plass skiva langt der nede og tredde på ring etter ring. Til kladeisen bandt jeg to blå «bussvaskemiddelfat» på et par hundre liter og surra det tett inntil med lastestrammebånd. Ved flo løfta hele greia seg, og så rodde jeg hele greia på plass. Båten full av iletau, bøye og ymse remedier. På gitt plass kappa jeg strammebåndet med en skarp kniv og så var den der. Nei, tønnene spratt ikke opp av vannet, men saug seg fast i overflata – heldigvis. Neste gang må jeg finne kniv med lengre skaft eller noe anna glupt. Jeg trur ila har en masse på om lag 400 kg, men er umulig å få opp på grunn av overflata og suget i bunnen. Om det hadde latt seg gjøre på berggrunn aner jeg ikke. Jeg har brukt fortøyninga i ti år. Ettersom min djuptliggende femtonner er på land kan jeg ikke garantere at tilstanden er på topp i dag, men ettersom korrosjon kan utelukkes, er det bare forvitring av tauet som kommer på tale. PS. Jeg har jevnlig meniskplager i venstre kne etter roinga med kjøllaus jolle. Det er mulig at det hadde vært lettere med en ordentlig robåt eller noe med påhengsmotor. En kunne for den saks skyld lagt seg til på ileplassen på dregg eller anker, og brukt vinsj. DS Redigert 21.Mai.2017 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 (redigert) HansO skrev On 21.05.2017 at 0.03: Bøy et syrefast rør i en _^_ form (pass på at den øvre delen får en rund og fin form). Fyll dekket med betong. Stapp nedi røret, slik at bøylen stikker opp, og de vannrette (kan med fordel lages med bøy for bedre mothold) ligger godt nedi betongen. vent til betongen har stivnet. God metode men bruk ikke bildekk, skru i hop en forskalling. Det skal ned på bunnen ingen skal bedømme utsende . Redigert 23.Mai.2017 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.