Draugen1 Startet 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2017 Hei har nettopp oppdaget at det lekker inn vann i skrogjennomføringen for akslingen. Altså mellom treet og selve røret. Er en sabb G 10 hk. Forslag mottas med takk. Det ser ikke ut til å være mer vibrasjoner i akslingen enn normalt. Har nettopp satt ut båten så det kan jo hende det trutner.... Renner en jevn strøm inn og mer når jeg kjører motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Tror jeg ville satt inn en lensepumpe og ventet i noen dager for å se om det trutner. Dersom det ikke trutner av seg selv er neste steg å forøke å maure - ville tro at det gjør nytten. Dersom det ikke gjør nytten må du opp igjen, ta ut skroggjennomføringen og tette på nytt. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Draugen1 Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Har lensepumpe og det fungerer greit. Mauring har jeg aldri prøvd men tror ikke det lekker nok.. Hva er gjennomføringen tettet med originalt? Tror nok jeg tar opp båten igjen iløpet av sommeren. Og tetter på nytt hvis ikke det blir for komplisert å dra ut hylserøret. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 (redigert) Vanskelig å si hva den er tettet med originalt. Hvor gammel er båten? Eldre båter er gjerne tettet med hamp og tjære. På nyere båter er det gjerne en eller annen variant av sika. Mauring er veldig enkelt - malingspann spikret fast på en planke. Fyll det med trespon, og hold spannet foran lekkasjen. Lekkasjen vil suge sponet inn og tetter seg selv. Redigert 21.Mai.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Draugen1 Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Er en båt fra 72 tror jeg. Original motor og den er fra 72. Må kanskje prøve mauring men får vel kjøre ut av havna først. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Mauring er en veldig fin måte å ødelegge en trebåt på. Sponen legger seg innimellom, og når båten endelig trutner blir deler enten presset fra hverandre eller sprekker. Er kun egnet for å få råtne fanteskøyter til å flyte noen måneder til.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Napoli Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) @index - Makan til ignorant vissvass! Du ser jo at jeg anbefaler ham å la den trutne i noen dager først - og deretter prøve mauring? På en trebåt kan det være massevis av grunner til at ting beveger seg mer enn det trutningen kan gjøre noe med. Det er i de tilfellene man bruker mauring. Alternativt der hvor det gamle tetningsmiddelet har gitt seg - og det er en klar lekkasje. Jeg har forøvrig lært mauring av trebåtbyggerne i Risør - og vil vel tro at de gjør det av en grunn? Ikke for å skaffe seg selv mer arbeid? Eller kanskje de bare ikke vet at det ødelegger trebåtene de holder på med? Til trådstarter - du kan også prøve å smøre inn med tykt smørefett fra innsiden - bare for å ha sjekket om det har en effekt. Det kan i enkelte tilfeller gjøre nytta. Redigert 22.Mai.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
index Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Napoli skrev On 22.5.2017 at 7.27: @index - Makan til ignorant vissvass! Vis hele sitatet Takk for vennlig tilbakemelding. Dette har du tydeligvis skikkelig peiling på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Napoli Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Sorry @index - ble kanskje for skarp der. Men jeg syns ikke det er greit når du advarer trådstarter mot noe som helt fint kan brukes. Er enig i at mauring ikke er noe man alltid skal gjøre - og at det ikke har ønsket effekt på f.eks siden av båter. Men akkurat i akselgjennomføring bak på båten har det både ønsket effekt og hensikt, da kjølbordet i utgangspunktet ikke trutner nok til at det vil tette av seg selv. Dersom mauringen ikke har effekt må båten som sagt opp og tettes på nytt. Og ja - dette er noe jeg faktisk har peiling på. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
index Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Ok. Mulig det kan fungere. Men siden det lekker rundt hylsa vil jeg tro at denne er løs. Om du da maurer kan det godt være at det tetter mens båten ligger stille, men under gange vil hylsa bevege seg og lekkasjen økende. Man vet jo ikke uten å ha prøvd, det eneste (kanskje) alternativet til trutning eller mauring er å ta opp båten, løsne hylsa og tette på ny. Jeg ville gått for det siste, for trygghetens skyld. Ellers synes jeg treverket i stilken ser veldig lyst ut, kan det være lutråte som har forårsaket lekkasjen? Verdt en sjekk, i det minste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.