Jump to content

Lage til noe for å sikre ungene på baugen

Joltus

Recommended Posts

Da er vi kommet dit hen at ungene vil sitte fremme på baugen når vi går....

Har utsatt det så lenge som mulig, men når vi nå er kommet dithen ønsker eg å sikre de noe. Til nå har eg benyttet et tau til dette, men ønsker å lage det litt enklere å ta av og på og litt mer forseggjort og "permanent"

Se bildet. Skal lage til to stenger mellom styrbord og babord rekke slik de røde strekene viser. Såg for meg noe klips rundt rekkverk eller noe vingemutter eg skrur til når eg skal sette de på. Må være verktøyfritt. Eg må kunne ta de enkelt av og på da de kun skal være der mens ungene er der. Det er til å holde i og til å hindre at de sklir fremover i et svakt øyeblikk.

Kom gjerne med tips til hvordan, samt tips om ting eg bør tenke på for ikke å ødelegge rekka e.l.... Vet liksom ikke helt hva eg skal google for å finne komponenter :)

utternd66.jpg

Svart (redigert)

Farlig er relativt. Er ikke helt ideelt å sitte bak i sofaen heller om eg smeller i noe. Eller fremme i en bowrider helt i tuppen....

Men det er heldigvis ikke diskusjonen i denne tråden :)

Grunnen til at eg ønsker å lage noe er å kunne montere et stag nede som er så lavt at kun låret kommer under slik at om de skulle miste taket så sitter de der fortsatt. Samt en stang oppe som er fin å holde seg i. Det er litt lang avstand mellom styrbord og babord rekke slik at de får ikke to punker i horisontalen å holde seg i. Da kan de få en rotasjon. Derfor har eg satt opp tauet til å begynne med.

Redigert av Joltus (see edit history)

Jeg har en teakplanke på tvers av pulpiten. Den er "hengslet" med to slangeklemmer og kan felles opp ved behov. Dette var ungenes favorittsted da de var små, og er det til dels fortsatt. Med seilbåt som makser på 6,5 knop og propellen langt under vann, ser jeg det ikke som et sikkerhetsproblem. Men i røft vær er det sikkerhetsline i alle som er på dekk (utenfor cockpit). Vest med integrert sele er genialt.

Hvordan hadde det vært å montere rekkenett til pulpit (slike nett jordomseilere ofte bruker, fås i løpemeter)? Da hadde du hatt en god sikring langs pulpit i tillegg til opplegget helt i baugenden. Har slikt nett selv, har langsgående rekke fra baug til hekk, så nettet sikrer både småunger, hunder og eventuelle ting man skulle miste godt. 

Nett er en god ide, nesten uansett. Har ofte lurt på hvorfor man sjelden ser det på motorbåter. Vær bare oppmerksom på at hvis det skal funke optimalt, må det sikres i underkant også, så ting ikke bare sklir ut under. På min båt har jeg en rekkeskinne med store huller, ideell til dette.

Guest Avmønstret#

Men er det ikke et hovedproblem at en fort kan bli kastet av, altså opp i luften med en så stor kraft at en ikke klarer å holde seg uansett, og  i ihvertfall ikke et barn..

Og er man sikret med sele eller noe da da så risikerer en vel i bestefall slagskader eller død i møte med båten...

---

En løsning som forhindrer en i å gli frem og ut om man må sakke ned skjønner jeg. Men en sikring som faktisk er til nytte om man sitter i baugen finnes vel knapt egentlig, særlig ikke for unger. Men om de er små nok så er de vel mykere i skjelettet og hodeskallen så de tåler vel en litt større smell før en tar livet av de. 

Svart (redigert)

Man kan jo enkelt feste de i rekka/pulpit men utfordringen er at man må kunne få de løs hvis man får et behov.

Har man beina under noe som går på tvers av pulpit vil man ikke komme opp eller frem. Da vil man sitte vel så bra der som bak i usofaen. 

Hvordan løser folk med bowrider dette problemet? Ingen personer fremme?

Som jeg tenkte, så er det delte meninger om dette.

Jeg har gjort som første innlegg, hatt barn fremme ned ett bein på hver side av en stolpe. Informerte barna om at her må de passe på, holde seg litt godt fast, så de ikke detter utti. Jeg gjør ikke dette i stor sjø. 

Som far så ser jeg dette gir en stor mestringsfølese for barna. Det å kjenne litt vind i håret og litt bølgesprut. 

Men selvfølgelig delte meninger om det..

Jeg ville være skeptisk til nett. Ingenting ville være verre enn å skli under, og sette seg fast.

Sørlandet2 skrev 26 minutes ago:

Jeg ville være skeptisk til nett. Ingenting ville være verre enn å skli under, og sette seg fast.

Nettet  festes nede, så sånn sett er gjerne ikke nett like egnet hvis man ikke kan feste det i ei relingslist eller lignende. Hos meg er hver maske i nettet stramt festet til relingslista (sydd fast), så det skal godt gjøres å skli under.

Ut fra bildet av båten er nok forslaget om et festepunkt midt på der ungene kan festes med seler det beste (om ikke trådstarter skrur på ei relingslist til rekkenett, men det spørs jo da det blir vanskelig å få fint), men da mister man jo litt av frihets- og mestringsfølelsen for ungene.

For de som vil fortsette å diskutere om det er ok å ha ungene frampå:

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Som jeg tenkte, så er det delte meninger om dette.

Jeg har gjort som første innlegg, hatt barn fremme ned ett bein på hver side av en stolpe. Informerte barna om at her må de passe på, holde seg litt godt fast, så de ikke detter utti. Jeg gjør ikke dette i stor sjø. 

Som far så ser jeg dette gir en stor mestringsfølese for barna. Det å kjenne litt vind i håret og litt bølgesprut. 

Men selvfølgelig delte meninger om det..

Det er slik det gjøres ja. I tillegg ønsket eg å lage til to stenger på tvers fremme som ekstra sikring som eg lurer på åssen eg skal feste.

Finnes det noen form for "hurtig" klips eller lignende for å feste ting på rekka i båten? Det er igrunn det eg er ute etter. Etterpå kan mekanikerne her ute mekke det eg trenger :)

Og på bilde 1 og 3 i denne linken fra Seatronic ser du hvordan det løses på seilbåter, små ører som er sveist på, der man klipser i en bit med rekkeline der det trengs. Ikke så mye for barna vanligvis, men for å hindre fokka i å glippe mellom på lens eller ved slag, gjør nytten men er jo ikke så mye å holde seg i.

Her praktiseres barn i baugen med en fot på hver side av en rekkestøtte, og somregel sammen med en voksen. 

Redigert av Kaffelars (see edit history)

1 sånn til hver av barna fallsikringssele festes i bøylene på hver side og begge sidene av hoftene med 15-20 cm webbånd med karabinkroker. Utfordringen er vel å få selen i barnestørrelse. 

Når det er sagt. Noen ting får barn bare ikke lov til!  Det er du som forelder som bestemmer dette. Sett deg selv der og få en kompis/kjæresten til å kjøre en tur.  Og sammenligne å sitte foran i baugen og bak i sofaen sier meg at du ikke har gjort det før. Bevegelsene er 10 ggr så store og brå/plutselige som bak.

Trygve

Lar du ungene sitte på støtfangeren fremme på bilen når du er ute og kjører også hvis de ønsker det? Sikkerhetsnivået er sånn ca det samme. 

Det var en stygg ulykke her i distriktet i fjor som lignet på dette. To unger/ungdommer fremme på rekka, fører så ikke skikkelig og kjørte rett på en stake. En omkom, og to alvorlig skadet. Tragisk sak, tenker på den hver gang jeg ser hurtiggående båter med unger som klamrer seg fast i pulpiten....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Svart (redigert)

Noen har visst litt tungt for det.....

Nytt spørsmål her. Så slipper eg alle disse som vet så godt.

Eg skal montere to stenger på tvers på pulpit slik som bildet i første innlegg viser. Eg skal feste ting der, bagasje etc. Noen gode tips til hvordan eg kan feste disse stengene enkelt? Vil gjerne kunne fjerne de lett.... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...