Jump to content

Lage til noe for å sikre ungene på baugen

Joltus

Recommended Posts

Ja eg synes det er rart. Syns det er litt unødvendig. Dette er diskutert sønder og sammen i flere tråder. Eg spør ikke om det er lurt. Er faktisk overhodet ikke interressert i om noen her i tråden mener at evolusjonen tilsier at eg ikke kommer til å videreføre mine gener. Eller sammenligninger med en unge på panseret på en bil. 

Hvorfor skal det alltid svares på ting som det ikke spørres om? Hvertfall når eg ber om at det sluttes? Det er jo stadig slik her på forumet. Nå linket eg tilogmed til en annen tråd der dette kan diskuteres for de som ikke klarer å la det være. Allikevel fortsetter off topic. 

Men nå har eg stilt nytt spørsmål: Eg skal feste noe bagasje der frempå. Eg tror forøvrig eg har funnet løsningen med disse festene til presenning. Så om noen kan svare på dette. Og vær så snill å ikke si at det ikke er lurt å feste noe bagasje der fremme...... :)

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 1 time siden:

Ja eg synes det er rart. Syns det er litt unødvendig. Dette er diskutert sønder og sammen i flere tråder. Eg spør ikke om det er lurt. Er faktisk overhodet ikke interressert i om noen her i tråden mener at evolusjonen tilsier at eg ikke kommer til å videreføre mine gener. Eller sammenligninger med en unge på panseret på en bil. 

Helt ærlig så ville det være mer rart om du ikke fikk reaksjoner, og det tror jeg du vet godt. Voksne plikter å gi beskjed om en ser noen setter egne eller andres unger i direkte fare, skulle bare mangle. Det blir i overkant søkt å spørre på et åpent forum og kreve at andre skal ignorere det åpenbare, som en vet veldig mange vil reagere sterkt på hvis de skal svare.

Som en roper i skogen får en svar. Og det har du jo fått ;-)

Joltus skrev for 2 timer siden:

Er det altså så sinnsykt farlig å ha en unge med vest bak ei rekke i rolig og fin fart? 

Dere om det.

Eg har spurt: Hva gjør folk med bowrider? Sperrer av hele delen foran kabin? Eller er det helt trygt der?

Nå har ikke jeg en bowrider og helt trygt er det ikke der eller forsåvidt ingen steder på fjorden men det er vel derfor de fleste prøver og gjøre det de kan for og redusere farene så godt de kan og en bowrider har vel noe bedre trygghet med en vis høyde på fribord med en form for rekker på toppen så det er vel noe tryggere, og noe kan skje og da er vel ikke det rette stedet og plassere noen der hvis de detter i sjøen så kan du ikke stoppe en båt om den går i 5knop eller 50 knop før du treffer den som satt på baugen eller selger jo Maritim fester for kalesjestenger. Lykke til i fin fart.

Nå kommer sommeren?

4-6 øyebolter, 2-3 på hver side, festet i en slik gummibelagt rørklammer, og en øyebolt med dobbel mutter. tilpasses for å unngå skarpe kanter, ytteste mutter bør egentlig være koppmutter. 2-3 stk kjetting inne i en "hageslange" (trekke kjetting igjennom når du har varmet slange i kokende vann), og 4-6 karabinkroker. Arrangement som er lett å fjerne når du ikke vil ha det der. Nett er nok også greit. Ville helst (også) ha satt en ringplate med et øye, rett i dørken...Redningsvester med skikkelig festeseler er i tilfelle noe som også vil være nødvendig. og festesele og festeline må være så kort at det er klin umulig å kommer over esingen med hele kroppen, enten beina, eller bare hodet... 

Så lenge vi _har_ båt, så er vi uansett i gruppen over personer som skal gå på skjær... båt på skjær er ofte en artig bråstopp, mens baugen i tillegg ofte har en _mye_ større vertikalkomponent, i løpet av samme tidsrom... Den vertikalkomponenten og bråstoppen bør nok tas med i betraktning; er jeg derfor litt enig med endel andre (OT?,nei) innlegg tidligere her. Men; jeg husker fremdeles å ligge på baugen i forrige årtusen og ligge å glo på vannet rundt baugen i sollys... Muligens, bare muligens, er enkelte minner vel verdt å risikere litt for. Nett bør være sort, for ikke å ta sikt i mørke, pga reflektert lys... 

Hoffleverandøren har det meste:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelklips-og-isolasjon/Gummibelagt-klammer-2-stk-2000016460/

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Beslag/Oyeskrue-2000017714/

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Beslag/Ringplate-med-bolt-2000017722/

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Ungene får sitte i baugen så lenge vi er i havn og farten er 5kn.. Men ut i 20-30kn, nei. 

Tenk hvis det kommer en hekkbølge fra intet i marsjfart, og så slår de kjeften rett i pulpit og da er det livsvariger skader. 

Unger er ikke like stabile og sterke som oss voksen og tenker ofte ikke på konsekvenser.

Har ikke ungene hengende ut takvinduet på bilen heller for at de skal få vind i håret. 

Nei. Det går igrunn fint. ;)

Sikring vil eg ha der fremme uansett. Så da er valget deres å enten hjelpe med det eg lurer på, eller å prøve å konvertere meg opp til deres "høyere nivå" av båtliv :) Og dere må gjerne si at det er helt vilt, men vil tro farten gjør om det er farlig. 

Vil mye heller ha de der fremme i 5 knop enn bak i sofaen i 49. 

Redigert av Joltus (see edit history)

De blir sittende litt innpå. Ene foten vil ligge litt på skråen, men ingenting er nedenfor fenderlist slik de sitter. De sitter bak pulpiten. 

På sidene vil de sitte i skråen, så tror ikke det er noe bedre.

Men nå gjelder jo spørsmålet å lage to stenger på tvers av de to bakerste stengene på pulpiten, så det har ikke så mye å si hvor ungene sitter egentlig. Men sånn hypotetisk altså.

731554_0_2014_02_24_59247856_large.jpg

Redigert av Joltus (see edit history)

Det er ikke så enkelt å sitte trygt på det fordekket der som skråner sånn og ikke har dollbord. Hva med å la de sitte med beina ned i dekksluka da? Om du lager en god pute de kan sitte på ?

For å spærre av pullpiten ville jeg valgt kjetting. Bor hull gjennom røra - sett inn øyebolter i den høyden som passer på begge sider  - så tynn syrefast kjetting med plastslange eller lignende trekt over. Ene enden sjakler du fast. andre enden er det karabinkrok så du enkelt kan løsne den. 

Bitteliten skrev for 19 timer siden:

Jeg er av de som grøsser av unger på fordekket i fart. Kjøp deg bowrider. Da sitter de trygt. Ellers er det bare å si nei, det er for farlig i alt annet enn saaakte fart ?

Unger i propellen er og blir noe dritt. Uansett om det er dine eller andres. 

Jeg har "bitt meg i underleppa" flere ganger for ikke å skrive noe i denne tråden, men klarte det ikke.

Det Bitteliten skriver her er det de aller fleste på sjøen tenker og sier. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å si NEI !

Å sitte med sikring mellom beina og foran magen slik at sjansen for å skli av minimaliseres er en tanke som kan tenkes for bruk i lav fart.

Å sitte der i høy fart er en helt annen ting. Jeg vet du har fått mange innspill du ikke ønsker her tidligere, men du bør kanskje tenke litt over hvorfor folk ikke klarer å holde kjeft.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 1 måned senere...

Det har vært noen dager med finvær og  stor trafikk med mange  hurtig gående båter på kryss og tvers med  påfølgende rotete sjø.  Så får vi øye på noen familiefedre i godt driv , kanskje 25-30 knop med 3 barn som klamrer seg fast  i baugen.  Det er mange farer. Det er jernstaker , skjær , båter  som kommer inn fra siden og det er en kjent sak at familiefedre er mer opptatt av å skrive tekstmeldinger, snappe og se på plotteren, enn framover. Hva om man kjører på en jernstaker eller en vannscooter som hopper på bølgene, ute av kontroll og man har 3 barn som gallionsfigurer I baugen. Galskap.....

Huff alle disse med barn i baugen på vannscooteren og aggregat på hekken som uavlatelig og med promille mellom 0,2 og 0,8 dundrer inn i jernstaker, akkompagnert av høy musikk, mens de dokumenterer det hele på snap... Må jammen si båtlivet har endret seg siden sist jeg var utpå gitt...

Det er som med det meste annet to måter å gjøre dette på, en feil og en riktig. Ts spør etter hjelp til sistnevnte.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...