Jump to content

Renovering av teakdørk i cockpit

Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr

Teakdørken i cockpit på min Scanmar 33 skriker etter TLC, og det skal den få. Overflaten er ganske grov, og en del staver har løsnet og det mangler en bit her og der. Har tenkt å gjøre følgende

1) vaske / rense skikkelig (på bildet nedenfor har jeg brukt teak-rens og skrubbet lett i fibernes retning)

2) lime staver og erstatte manglende biter. Er litt usikker på om jeg skal bruke polyuretan-lim eller epoksy. Har løsnet en god del steder så heller mot å bruke epoksy som kun trenger kontakt foran polyuretan-lim som trenger press. Forslag til egnet epoksy?

3) maskin-pusse med 80 eller 100 grit sandpapir for å få godt feste

4) beskytte teaken. Jeg ønsker å forsegle teaken mest mulig fra mekanisk slitasje og UV-stråling. Det ypperste er vel XtreemTeak/Coelan, men riktig så langt har jeg ikke tenkt å ta det. Dørk-plater i cockpit får ganske hard vannbelastning og mekanisk belastning, så er usikker på om Epifanes teak-lakk ('oljelakk') som er mitt 'go to'-valg ellers vil holde. Noen som har forslag?

--

20170521_115009.jpg

Redigert av Guest (see edit history)

1) har ikke erfaring, men hørt at teak skal skrubbes på tvers av fibrene for å unngå å lage groper/dra ut for mye fibrer.

2) du trenger nok en lim som flexer med treverket

3) 80 er grovt..kanskje 180 for å matte ned før liming av nye spiler?

4) lakk på dørk og sitteflater vil bli farlig glatt i en seilbåt, der du er avhengig av bra fotfeste. Naturell eller boracolbehandling et år som annet bruker regattaseilerne heromkring, om ikke trallverk er lagt igjen på kaia for å spare vekt da.. ;)

- har sett lite trallverk som er limt, somregel er det freste sammenføyninger og 'lap-joints' med noen få skruer iblant. Er det gamle trallverket i ferd med å gå i oppløsning, så bruk det som mal til å lage/få laget nytt, det går ut på dato etter årevis med hard bruk, sur nedbør, snø, is og groe.

Er vel std. antisklidørk under, så greit å bruke båten uten imens.

Guest Thostr

Don Casey (Sailboat maintenance manual) anbefaler 80-100 grit for å få heft til olje/lakk, og at man alltid jobber langs fibrene (ellers vil man få merker som vises gjennom lakk). Mht glatte flater så har jeg selvsagt tenkt å blande inn antiskli-perler i avsluttende strøk. Er mer bekymret for om oljelakken tåler vannbelastningen.

Er enig i at det er viktig å ha lim som flekser med, polyuretan-lim er vel i utgangspunktet tingen (og det er det som er brukt fra før, ser tydelig 'byggeskum'-aktige bobler noen steder). Epoksy er jo særdeles stivt. Så kanskje jeg får akseptere at det vil ta lang tid og kreve mange klemmer...

Teaken er vel på ingen måte i ferd med å gå i oppløsning, føler nesten at det er en plikt å prøve å redde gammel teak så lenge det går an, samt at ny teak vil koste tusenvis av kroner å erstatte...

Redigert av Thostr (see edit history)

Misforstod litt tilstanden når du skrev løse og manglende biter og grov overflate, tenkte stavene fliser og deler seg, og det henger ikke sammen.

Tror lakk uansett type vil få småsprekker og dra fukt under etter 1-2 sesonger med forsiktig bruk, treverket lever og vil flexe ved bruk og trakk.

Selv med grundig forarbeid og nøye påføring har jeg sett Coelan få grå spetter og småsprekker etter en sesong ute på 35mm tykke håndrekker i teak, mest i nærheten av endeved, og det er det mye av i et trallverk.

Å pusse med fibrene og vannbeise før sluttpussen gir best resultat før lakk, hørte skrubbing/vasking var best på tvers.

Limet høres ut som PU ja, det jeg har sett brukt tidligere er hvit polymer('sika') originalt på bl.a. sittebenkene og cockpitkarmene på svenske seilbåter ved småreparasjoner.

Når trallverket kan reddes med å lage noen nye spiler og biter er jo det såklart det beste, og kjekt å kunne ta vare på det originale :)

• 1 måned senere...
Guest Thostr

Bare for å avslutte tråden, så fulgte jeg planen min. Endte opp med å bruke Owatrol D1 - 20 lag omtrent, og så toppet jeg med Golden Teak Sealer. Meget fornøyd med resultatet. Skulle nok ha pusset enda litt mer ned, er et par lyse partier, det får bli neste gang. 30 år gammel teak har fått en ny vår, veldig bra alternativ til å kjøpe nytt!

20170716_201944.jpg

Redigert av Thostr (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...