Jump to content

Hvordan feste kjetting/tau til anker/dregg ?

ok67

Recommended Posts

Siden jeg eterhvert nærmer med prøvetur med båten har jeg vært en tur på Biltema og handlet inn anker, kjetting, tau, kauser og sjakler. Men jeg lurer litt på hvordan man fester alt dette sammen. Det ekleste er selvsagt å sette fast kjettingen i enden på ankeret og deretter tauet i kjettingen. Men hva med å bruke festet nederst i ankeret og så bendsle fast kjettingen/tauet oppe på ankeret. Hvordan er det vanlig å gjøre dette dersom man bruker både tau og kjetting?

Jeg har kjøpt et slikt anker på 2 kg, bør være nok som kaffedregg i godværet.:

Bilde

Hei.

Siden du bare skal ha den som kaffedregg så er vel det enkleste å koble kjettingen til ankre med en sjakkel og kjettingen til tauet m/kause med en ny sjakkel. Den løsningen har fungert fint for meg i mange år.

Dersom du skal ha en ankervinsj så blir tvinn på kjetting/tau et større problem og da bør du ha en svivel mellom kjetting og anker.

mvh Knut Erik

Har likt dregg selv, har festet det med kjetting (sort strek) til enden, bunnet dette fast med tau (blå strek) fast til det andre festet og et par meter med kjetting der etter. Så en sjarkel som er festet til tauet.

Skulle dregget sette seg fast, så kan jeg binde det fast i båten og rygge slik at det tynne tauet som er bundet i øvre feste ryker, og dregget blir dratt opp bakover.

Har litt lenger tau da... :lol::lol: gadd ikke å tegne mer.

Bilde

Har likt dregg selv, har festet det med kjetting (sort strek) til enden, bunnet dette fast med tau (blå strek) fast til det andre festet og et par meter med kjetting der etter. Så en sjarkel som er festet til tauet.

Skulle dregget sette seg fast, så kan jeg binde det fast i båten og rygge slik at det tynne tauet som er bundet i øvre feste ryker, og dregget blir dratt opp bakover.

Har litt lenger tau da... :lol:  :lol:  gadd ikke å tegne mer.

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Det var egentlig noe slikt jeg tenkte på selv også, da jeg da regner med at det er lettere å få løs en dregg som sitter fast på den måten.

Man kan også, som Gunga sier ha en egen line i det nederste hullt, den kan til og med ende i en blåse, så ser man hvor langt borte dreggen ligger. Og kansje noen tror det er et garn eller noe lignende og holder litt ekstra avstand når de paserer.

Går rett i propellen til den første og beste som kommer forbi. Ville aldri tatt sjansen på det. Min erfaring er at hvis ankeret sitter bom fast, så sitter det fast uansett hva du prøver på.

Da har det antagelig kilt seg fast i et eller annet som våre forfedre har plassert på sjøbunnen. Da jeg var i Skagen i mai, måtte vi bare la ankeret gå. Det satt fast i noe, og i en trang overfylt havn med 10 m/s vind har man ikke mye plass å boltre seg på.

Vi flyttet tauet fram i baugen og bakket ut. Hvis ankeret ikke viste tegn til å være med på notene var det bare bruke kniven. Ankerlina var stram som en streng - fram med kniven og spooiiing. Borte var det.

Forsøkte å hjelpe en båt i Marstrand en gang vha jolla. Saamme greie. Ankeret satt dønn fast uansett hvilken retning jeg dro i.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...