ok67 Startet 28.Juni.2005 Del på Facebook Startet 28.Juni.2005 Siden jeg eterhvert nærmer med prøvetur med båten har jeg vært en tur på Biltema og handlet inn anker, kjetting, tau, kauser og sjakler. Men jeg lurer litt på hvordan man fester alt dette sammen. Det ekleste er selvsagt å sette fast kjettingen i enden på ankeret og deretter tauet i kjettingen. Men hva med å bruke festet nederst i ankeret og så bendsle fast kjettingen/tauet oppe på ankeret. Hvordan er det vanlig å gjøre dette dersom man bruker både tau og kjetting? Jeg har kjøpt et slikt anker på 2 kg, bør være nok som kaffedregg i godværet.: Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Hei. Siden du bare skal ha den som kaffedregg så er vel det enkleste å koble kjettingen til ankre med en sjakkel og kjettingen til tauet m/kause med en ny sjakkel. Den løsningen har fungert fint for meg i mange år. Dersom du skal ha en ankervinsj så blir tvinn på kjetting/tau et større problem og da bør du ha en svivel mellom kjetting og anker. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
aqad Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Har likt dregg selv, har festet det med kjetting (sort strek) til enden, bunnet dette fast med tau (blå strek) fast til det andre festet og et par meter med kjetting der etter. Så en sjarkel som er festet til tauet. Skulle dregget sette seg fast, så kan jeg binde det fast i båten og rygge slik at det tynne tauet som er bundet i øvre feste ryker, og dregget blir dratt opp bakover. Har litt lenger tau da... gadd ikke å tegne mer. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Har likt dregg selv, har festet det med kjetting (sort strek) til enden, bunnet dette fast med tau (blå strek) fast til det andre festet og et par meter med kjetting der etter. Så en sjarkel som er festet til tauet. Skulle dregget sette seg fast, så kan jeg binde det fast i båten og rygge slik at det tynne tauet som er bundet i øvre feste ryker, og dregget blir dratt opp bakover. Har litt lenger tau da... gadd ikke å tegne mer. <{POST_SNAPBACK}> Det var egentlig noe slikt jeg tenkte på selv også, da jeg da regner med at det er lettere å få løs en dregg som sitter fast på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
aqad Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Skulle tro at det var enklere å få løst hvis det skulle sette seg fast, har ikke satt seg fast enda så jeg har ikke fått testa det ut, men skulle jo tro at man får dratt det bakover. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 den ankringsmetoden duger nog til lunsj om man hele tiden har uppsikt..... men jag skulle aldrig legge mig så på natten! skall man ha ngt i det aktre hålet på draggen så er det en lina rakt opp til ytan, alt parallelt med kjettingen hele vegen opp til båten! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ok67 Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Man kan også, som Gunga sier ha en egen line i det nederste hullt, den kan til og med ende i en blåse, så ser man hvor langt borte dreggen ligger. Og kansje noen tror det er et garn eller noe lignende og holder litt ekstra avstand når de paserer. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Man kan også, som Gunga sier ha en egen line i det nederste hullt, den kan til og med ende i en blåse, så ser man hvor langt borte dreggen ligger. Og kansje noen tror det er et garn eller noe lignende og holder litt ekstra avstand når de paserer. Går rett i propellen til den første og beste som kommer forbi. Ville aldri tatt sjansen på det. Min erfaring er at hvis ankeret sitter bom fast, så sitter det fast uansett hva du prøver på. Da har det antagelig kilt seg fast i et eller annet som våre forfedre har plassert på sjøbunnen. Da jeg var i Skagen i mai, måtte vi bare la ankeret gå. Det satt fast i noe, og i en trang overfylt havn med 10 m/s vind har man ikke mye plass å boltre seg på. Vi flyttet tauet fram i baugen og bakket ut. Hvis ankeret ikke viste tegn til å være med på notene var det bare bruke kniven. Ankerlina var stram som en streng - fram med kniven og spooiiing. Borte var det. Forsøkte å hjelpe en båt i Marstrand en gang vha jolla. Saamme greie. Ankeret satt dønn fast uansett hvilken retning jeg dro i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.