Filmtriks Startet 21.Mai.2017 Del på Facebook Startet 21.Mai.2017 Det er mange skjær i skjærgården, og i helgen traff jeg på et av dem. Resultatet er store vibrasjoner i båten på turtall over 1900 omdreininger. Ut i fra sammenstøtet og symptomene er jeg ganske sikker på at propellen er skadet. Den var ikke perfekt i utgangspunktet, og jeg tenker å kjøpe ny. Jeg har dykkerutstyr, og tanken var å kjøpe ny propell, pakke nødvendig verktøy på badeplattform og bytte propell med båten på vannet. Jeg har gjort dette tidligere på seildrev, men ikke på båt med fast aksling, og forstår at det er noen forskjeller. Men synes allikevel det er verdt å forsøke. Jeg hadde håpet å kunne gjøre alt på ett dykk, for båten ligger i Glomma og det er derfor ikke et dykk jeg ser frem til. Spørsmålet er da; Hvilken størrelse propell bør jeg kjøpe? Den jeg har er med 4 blad og det tenker jeg å fortsette med. Takknemlig for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Filmtriks Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Da fant jeg ut av det gjennom egne undersøkelser. Ettersom jeg ikke har klart å finne dette her på forumet, så legger jeg ut det jeg har funnet av info, til mulig nytte for andre. Nilsen båtbyggeri sitter med mye gammel dokumentasjon, og var svært hjelpsomme. Der fikk jeg vite at det på Nidelv 28 - 84-modell, med TAMD40B, 158 hk, MS3 1,91:1 gear, originalt ble levert propell med dimensjon 18x15 4-blads høyregående. Videre har jeg fått det beregnet av annen leverandør til 18x16, 4 blad høyregående, ogdet bekrefter at jeg er på riktig spor. Og så var en stor leverandør (grossist) på båtutstyr, inkl. propeller svært sikker på at det er originalt levert med 18x15 4 blads venstregående. Akslingen i min båt går med-urs, så det er ingen tvil om at propellen er høyregående. Dimensjon forøvrig er alle enige om, så da regner jeg det for sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Ofte sitter propell noe j... på aksling og propell må varmes for å få denne av, tror du skal ha flaks for å få til et bytte i vann. Jeg hadde forøvrig god erfaring med en skewback propell på min halvplaner, tester i båtmagasinet indikerte fartsøkninger på ca 1.5knop. Det er flere firmaer som kan beregne nøyaktig propell str bla winrace. Redigert 24.Mai.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 usikker på om det lar seg gjøre under vann, når du trekker av propellen med avtrekker må du i alle fall ha satt på mutteren noen gjenger slik at du ikke får hele driten i knollen. Ha med deg noen når du gjør dette, ikke vær alene Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Hei, Sleipner er dyktige på propeller, jeg hadde kontaktet de. Fungerte bra for meg. Bytte propell under vann har drevne folk prøvd før og gitt opp. Kost på deg ett løft. Har du hørt med forsikring selskapet ditt om de dekker skaden? Sitér dette innlegget Link to post
Filmtriks Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2017 Godt tips det med forsikringsselskapet. Det viser seg at jeg har god dekning for dette og liten egenandel. Propell er kjøpt inn og båten løftes i dag eller i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.