Shore Startet 23.Mai.2017 Del på Facebook Startet 23.Mai.2017 Er splunk ny seiler med gammel seilbåt og har nok haugevis av spørsmål jeg håper å få svar på etterhvert. Først og fremst sliter jeg med at lina til genuaen trer seg borti og innunder strekkfisker til riggen stadig vekk. Jeg tenker å polstre de med noe som gjør at tau/liner skvetter unna, men er det noe som er bedre enn annet? Finnes det noe man trer rundt som er glatt og dekkende, eller må man bruke vulkaniseringsteip e.l. for å få bukt med problemet? Et annet problem er at det er doble salingshorn og på de nederste er det bøyler over endene/vaierfestene som forhindrer lina til hovedseilet å sette seg fast, noe som mangler på øvre. Er dette "kioskvare" eller noe en må mekke selv? Vet ikke her og nå hva slags mast det er. Bildet viser strekkfiskene som er problemet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
shipahoy Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 (redigert) Jeg har tredd et plastrør over mine, men da må du ta av strekkfiskene for å tre de på. Har slike seilhjul på vantene rett over og under sprederene: https://www.maritim.no/rondo-seilhjul-d-70mm-#.WSR-vZ48wuo Redigert 23.Mai.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Ok. Ser det er slike hjul som også sees på bildet og det ville vært et senere spørsmål, forstår ikke helt hensikten med den plasseringen. Det virker kanskje litt dumt og galt, men jeg hentet båten i Danmark for en drøy uke siden og tenkte å ta det som "learning by doing", da jeg ikke kjenner noen seilvante. Forstår at en del av terminologien er noe en bør kunne. Bildet er forresten fra turen, så jeg var fornøyd med drivet til tross for heising av seil ganske på måfå. Har du gjort noe spesielt helt nede mot dekk? Regner med at et rør uansett vil få en avslutning å henge seg opp i, eller er de avsluttet helt kloss i dekket? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
shipahoy Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Har ikke samme problemet som deg med at tauet kiler seg, for jeg bruker ytre skjøteskinne når jeg har den store genoaen, og da er tauet på utsiden av rekka. Med den litte fokken så bruker jeg indre skinne, men da kommer ikke tauet så langt bak at det kan kile seg i strekkfiskene. Du må kappe til røret slik at er helt ned mot dekk hvis det skal fungere, men andre har kanskje en bedre løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 ikke vulkaniseringstape.........bruk vanlig eltape........... er det en Grinde ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Shore Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Shipahoi: Takk for bildet. Jeg har rulleforseil og taurt til rulla går via trinser i ytterkant dekk, tror ikke jeg har noen skjøteskinner annet enn den som synes på bildet. Gunga Din: OK. Hva er problemet med vulk.tape, blir den for myk? Ja, det er en Grinde. Måtte dessverre til Danmark for å få tak i den, dårlig kurs og Mva, men tror det er en fin båt. Problemet mitt var at mannen som eide båten døde ifjor, så det var enken og en ikke alt for seilvant sønn som solgte båten. Mulig ikke alt er 100% riktig montert :) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Shore skrev 2 minutes ago: Gunga Din: OK. Hva er problemet med vulk.tape, blir den for myk? Ja, det er en Grinde. Måtte dessverre til Danmark for å få tak i den, dårlig kurs og Mva, men tror det er en fin båt. blir ikke vulk tape veldi klissete........jeg bruker bare eltape---hvert år, har ikke på rør......går ett stag, så er det oftest en kordel ved terminalen først.....så jeg vill ha daglig syn på dette. Grinden er ju en super langtursbåt, stort Grattis..........tåler mye vind ! (, liksom sin lillasøster Marsvinet) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Gunga Din skrev 4 minutes ago: Grinden er ju en super langtursbåt, stort Grattis..........tåler mye vind ! (, liksom sin lillasøster Marsvinet) Og noe av det peneste som finnes av seilbåt i sin størrelse, og forsåvidt generelt også, syns jeg. En drømmebåt. Pleier å ligge en eller Peter Bruun båter i vinteropplag der jeg har båten min på land. De fanger øynene når en går forbi, selv når de står på land. Pleier å gi meg tid til å stå å glo litt mens hodet sier noe som ligner "er det mulig?" med tanke på linjer og formgivning. Og deres søstre og brødre gjør ikke vondt i øynene de heller :-) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 (redigert) Takk for det, ja jeg hadde en god del vind fra Fyn til Hönö, via Læsø for 1-2 uker siden, roligere opp Bohuslän. Var også temmelig friskt fra Koster nå på søndag, og egenskapene virker bra. Valget ble gjort ut ifra historier og tilbakemeldinger fra andre eiere og hva Kurt Gehlin og andre har skrevet om den. Det var mange som kom med kommentarer på vei oppover, alle hadde noe pent å si om Grinde. Storesøsteren Kaskelot er det vel ikke noe å si på heller etter det jeg forstår, men den ble litt i største laget for en nybegynner. I Grinden har jeg alt jeg trenger og mer til, utrolig romslig båt. 20 hester VP, gått 6-700 timer og rigg/mast fra 2011 gjør at jeg føler meg ganske trygg. Redigert 23.Mai.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Gunga Din Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 glemte o skrive... da du taper den underste saksesplinten/strekkfisklåsningen(Sureclip)....så skall du ha ett litet mellomrom...så att vannet ikke blir stående 'inne' i strekkfisken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Shore Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Bra at du nevnte Gunga Din. Takk til begge for tipsene, tenker jeg prøver med tape først, for å slippe å demontere. Mulig jeg tar rør etterhvert, de så fine ut. Pinkvin: Designet skiller seg absolutt ut, ligner faktisk på en hval når den ligger på land. Legger ved bilde fra Gullholmen.og Koster. Var veldig heldig med været, regnet stort sett bare et par timer ved innseilingen til Læsø. Lå stort sett i 6-7 knop hele veien, makset på drøyt 8 og brukte ca 30 liter diesel. Kom til Koster forige søndag og ut på kvelden kom Kosterbåten inn med pipende tåkelur, da var det etterhvert ganske tykk tåke. Mandags morgen, når jeg skulle til Fredrikstad for å fortolle, var det fremdeles tåke, men heldigvis etterhvert forholdsvis god sikt. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hakkannen Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 En kamerat opplevde mastehavari da han, fruen deres lille baby var på langtur for noen år siden. I følge ham er slike plastrør lite greie å ha med å gjøre i krisetilfeller, for deres tilfelle førte plastrørene til at han sleit med å frigjøre masta som lå og slo mot båten i bølgene. Han har sagt han aldri skal ha rør over strekkfiskene igjen, kun teip. Bare noe å ha i tankene hvis uhellet skulle skje, jo mindre som hindrer effektiv redning jo bedre (og wirekutter er selvsagt pensum, i alle fall på langtur). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 det finnes også noen vantbeskyttere som er lagd i stoff med borrelås. Husker ikke produsenten, men føres av mange norske båtforhandlere. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Framtia skrev 57 minutes ago: det finnes også noen vantbeskyttere som er lagd i stoff med borrelås. Husker ikke produsenten, men føres av mange norske båtforhandlere. Innbiller meg at jeg kjøpte det på BT. har brukt de som vantbeskyttere og også som gnagbeskyttere på fortøyningene. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Er det slike du kjøpte på Biltema? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Lastbeskytter-2000034979/ Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Robline heter en variant av borrelås beskytter, koster vesentlig mer enn Biltemavarianten. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Robship var jeg jeg tenkte på: https://www.benns.se/mast-rigg/vantskruvar/vantskruvsskydd/vantskruvsskydd-55cm Ser det finnes en annen variant også som kan settes på uten å løsne vantet: https://www.benns.se/mast-rigg/vantskruvar/vantskruvsskydd/clip-on-vantskruvsskydd Redigert 24.Mai.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 shipahoy skrev for 1 time siden: Er det slike du kjøpte på Biltema? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Lastbeskytter-2000034979/ Nei. Kanskje jeg kjøpte de en annen plass? Mine er mørkeblå med borrelås og har bånd oppe-nede som jeg kan surre ekstra rundt. Har holdt overraskende bra både rundt vant og fortøyning. Hindrer også gnissing i fortøyninger. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Mulig jeg har ført linene til genuan på feil plass. Ser når jeg kommer på båten nå at jeg har skjøteskinne sammenhengende langs hele båtsiden på utsiden av rekka så det kan bli slik løsning shipahoi har , med linene på utsiden av denne. Skinna jeg har brukt er nok for eventuell fokk eller genakker som ikke finnes I seilgarderoben. Må nok ta en titt i litteraturen for å bli kjent med seilføring. Uansett er det kommet mange fine forslag her, takknemlig for all hjelp. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 (redigert) Tenkte jeg skulle komme med noen oppdateringer. Mye nyttig informasjon å finne både med hjelp fra baatplassens medlemmer og ved litt søk på nettet. Har sett at måten jeg tredde linene til genuaen allikevel er den som blir brukt, så strekkfiskene kommer til å bli dekket til. Skjøteskinna som går langs hele båtsiden blir nok helst brukt til andre seil. Jeg har da et spørsmål, det følger kun med genoa og hovedseil til denne båten. Er det mye å tjene på å ha en genakker evt. en spinnaker? Jeg kommer til å seile mye shorthanded, vil slike seil være mer til bry eller er det kurant å lære seg teknikk med å betjene de? Må samtidig fortelle om en morsom episode som intraff første dagen i min seilkarriere, kun få timer etter avreise fra Fyn. Prustelyder bak båten fortalte meg at jeg ikke lenger var alene på havet. En flokk niser valgte å følge meg i forholdsvis lang tid. Jeg tok det som et godt tegn og klarte etter mange forsøk å fange de på bilder og film, men de var kun meget kort tid over vann. Når jeg kom hjem forsøkte jeg å finne ut hvilken art det var og til min overraskelse var det søsknene til Grinden. Peter Bruun har konstruert 4 båter som alle har hvalnavn. Grinde, Kaskelott, Spækhugger og det de i Danmark bruker som navn på niser, nemlig Marsvin. Dette var marsvin og symbolikken er ganske overveldende. Redigert 16.Juni.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Framtia Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 (redigert) anbefaler deg å kjøpe en spinnaker (gjerne assymetrisk =gennaker), eneste måten å ha det gøy i medvind. Redigert 16.Juni.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Shore skrev 13 minutes ago: En flokk niser valgte å følge meg i forholdsvis lang tid. ................................ bare nyt .......det kan ta flere år tils du ser marsvin / niser eller tumlare(svensk) igjen........men det er så kult, da det skjer jeg hadde en episode for 30 år siden da en svømte parallellt med oss under en time fra Aalborg ut mot Hals i Limfjorden, vi hadde en slør på 2-3 knop...en fantastisk opplevelse Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Shore Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Det helt spesielle er jo at det skjer på min absolutt første seiltur. Min kone er ikke spesielt interessert i båtlivet, men én ting hun gjerne vil være med på, er hvalsafari. Når jeg sendte hjem bilder av marsvinene, kom det bare et sukk tilbake. Når man også ser hvor rolig det var på havet da kan jo alt bare virke som en idyll. Første turen hun var med, derimot, endte i nær kuling hjem fra Koster. Trodde ikke hun var klar for nye turer med det første, men hun snakker allerede om sommerferien i båt. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mulligan Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Jeg bruker disse. Kapper de til så de er flush med dekk. Løfter de for en kvikk sjekk før hver tur. Koster SEK 360/ stk hos Hjertmans. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.