Biam1 Startet 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2017 Hei, Noen på forumet som har Mercruiser 4,2 220hk? Er det bra motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Ingen?? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 (redigert) Antar det er Mercruser litt nyere motor og ikke en 80 talls BMW. Har to Mercruiser motorer i båten (30 fot). De går uproblematisk, stille gange, ryker ikke, lite forbruk. Må ha vedlikehold og ettersyn som alle motorer, oljeskft regelmessig hver sesong helst eller ca på 100 timer. Problemet enkelte har er at motoren er satt i for stor båt (undermotorisert) og dermed sliter ekstra. Hvilken båt er det snakk om ? Redigert 24.Mai.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Johannes Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Hei Denne blokka har Mercruiser brukt mye, i stadig kraftigere utgaver. Det er en god motor produsert av Italienske VM. Det har vert tilfeller av havari knyttet til veiva, men lurer på om det var 250HK versjonen som slet litt med det. Nå er vel denne motoren noen år, så historikk på motor og service er nok det som betyr mest. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 2002 modell i scand Nordic Sitér dette innlegget Link to post
Rollo H Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Bra motor, ved riktig vedlikehold! Sjekk dette da det kan være forskjellen på god motor kontra dårlig motor om du skal kjøpe: - Rør fra ladeluftkjøler til Wastegate ventilen, denne har en tendens til å gå tett om det er lenge siden kjøleren er renset etc. (hvert 5 år). Da blir det overtrykk på ladeluften og eller at ventilen blir stående åpen..røk. - Røret på toppen av turboen har tedens til å tette seg ved "banjoskruen" og bør sjekkes hvert år. Røret tetter seg grunnet lang tid mellom byttet av intern kjølevann, skal byttes hvert 2 år på disse motorene. Om dette ikke blir gjort "kan" turboen bli vell varm grunnet dårlig kjøling/luftlomme på toppen av turbo. - Anoder på ladeluftkjøler/oljekjøler, bytt disse minst en gang i året, om ikke så kan det går hardt ut over ladeluftkjøler/oljekjøler.. - Se etter oljelekkasje på drevoljebeholderen som er plassert bak på motoren. Her skal det være normalt med olje Her kan det oppstå lekkasje nede ved transomen, om ikke kan det være oljelekkasje i drevet/belg. (Om det er drev på båten) - Sjekk at Mercathode systemet (plassert bak på motoren) ikke er frakoblet batteriet. Dette systemet skal stå med spenning 24 timer i døgnet når båten ligger på vannet. Det er mange som kaller dette systemet en "strømtyv" og kobler det villig bort. Ja systemet "tapper" batteriet ved lang landligge uten batteriladder tilkoblet, her er da løsningen å montere et ekstra batteri til dette systemet. Pass på at systemet er tilkoblet motoren med negativ kabel, samt at negativ kabel til "styrepinnen" er på plass. Systemet passer på transom/drev og kan også ha positiv innvirking på selve motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.