Jump to content

Mercury Optimax 75 hk 07mod starter ikke

selco18_

Recommended Posts

Hei 

Kjøpte en Uttern 17 med Optimax 75 hk 07 mod som hadde litt montering før den var klar til sjøsetting.( manglet konsoll og girvaiere) 

Problemet er at når jeg slår på tenning før jeg ingen kontroll varsel fra alarm og bensin pumpe gir ikke den pulsen den skal. Pumpe går heller ikke når jeg kinner. Om jeg lasker 30 og 87 går pumpa. Har byttet relé så set er Ok. Dømann er koblet riktig. 

Hvordan aktiviseres bensin pumpe relé?Har forsøkt finne skjema for se  strøm flyten men har ikke lykkes. Min mistanke er at jeg mangler jord fra pin 4 på Ecu . Har forøvrig sjekket kabelen mellom relé og ecu mener det er en brun og gul ledning.Har 12 v fram til alarmen. Når jeg legger jord på så virker den så her mangler jeg også jord signal, kommer dette også fra ecu? 

Jens-Henrik 

Takk for super feeedback.

Hva går den Purple ledningen i kabelstokken? Det skal altså være fast jord på Pin 1 inn til ecu? Har du skjema over kabelstokken med alarm og tenningsnøkkel også? Betyr S102, S104 etc at det er ett punkt hvor 2 ledere er koblet sammen eller er det en bryter. 

Nå har jeg vært i skuta og sjekket fasiten. Den purple forsyner ECU med 12V 'styrestrøm' for tenning på, den er koblet til tenningslåsen.
Denne purple lederen har en tilkobling for en bryter som jeg (og du ?) ikke har (usikker på hva slags bryter), denne tilkobling er ved siden av tilkoblingen til nødstoppen.

De purple kontaktene har jeg koblet sammen for å få 12v til ECU (nødstopp har jeg for tiden ikke, derfor henger de bare der).
Se vedlagt bilde.

S102, S104 o.l er som du skriver sammenkobling av flere ledere (loddet sammen med plasthette over)

Skal prøve å laste opp manualen til dokumenarkivet her på BP

IMG_0503.JPG

Gir gjerne tips, men beskriv forhistorien til problemene mer presist.

Er det motor som har stått på båten og gått feilfritt før, eller er det ikke.

Forhistorien er ekstra viktig når kontrollboks, gass og girvaier mangler. Litt uvanlig at dette ikke følger med motor.

Er det motor du har eid i mange år, eller er det noe du har kjøpt nå, eller er det tyvgods?

Vet at ecu har tendens til å ryke på 07 modellen om ledninger bare blir klippet over.

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)

Iflg selger startet de motor i båten kvelden før levering alt Ok og det er det vitne på iflg eier. Jeg har montert girvaiere og konsoll. Det eneste jeg har gjort er trekke frem lenongspakken og koble på dødmann til en on off bryter på konsoll i stedet for en ( jump direkte ledning) denne fungerer som den skal siden motoren ikke lar seg kinne når den er off og motor kinner når den står i run. Har også koblet det tilbake for kryssjekke. 

Jeg kan høre alarmen ett millisekund om jeg legger øret helt inntil alarmen.( kjempe svak lyd). Det jeg syns er merkelig er at både alarm signal og main relé har kuttet ut på samme tid... 

Er det andre kilder som kan forårsake at PCM ikke gir ut jord til mainrele? 

Jeg antar det er slik at når man slår på tenning så registerr PCM at den får 12v via pin 1 purple ledning og gir da en kort puls med jord ut på pin 4 til relé som slår inn og pumpa går i 2 sek og samme med alarmen får jord i samme tid. 

Jeg anser begge signalene som logikk som kommer fra PCM ergo defekt PCM 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...