wdpk Startet 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2017 (redigert) Heisann Har merket at min båt får ikke mer enn 4100 rpm. Det er en AQ 151-B motor med VP 290SP drev. Er montert Ignitor elektronisk tenning. Er også byttet propell fra 15x19 3-blader til 14.25x19 4-blader. Jeg hadde ikke turteller som virket med forrige propell (montert ny turteller i år). Men hører at turtallet er veldig lik hvis ikke litt mer med ny propell. Så er spørsmålet er propellen for stor? Slik at jeg minster turtall, eller er det noe med justering av tenning? Takk for svar :) Redigert 24.Mai.2017 av wdpk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Monterte du elektronisk tenning selv? Er denne uten stifter? Har tenningstidspunkt blitt kontrollert med tenningslampe ? Det er ikke luftlekkasje (falskluft) noe sted? Vær sikker på at alt er rett med tenning og forgasser før du bytter propell. Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Hei,har samme båt,AQ 175 A ,V6. Propell 15x17, trebladers propell. Får ca 4200 omdreininger på full gass. Vil tro du har litt feil/stor propell. Prøv med 15x17 eller 15x15. Sitér dette innlegget Link to post
wdpk Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Hei Jeg byttet over til elektronisk tenning. Og alt skal være justert med lampe. Men var litt vanskelig da merkene på svinghjulen var vanskelig å se. Motoren sviver kjempe bra i alle rpm områdene. Når den er kald så har den en liten "fusk" når du trør på. Men dette forsvinner når den er varm. Starter alltid på først omdreining nesten. Kan prøve med 15x15 propell og se om det blir noe forskjell med turtallet. Har en sånn liggende. Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
wdpk Svart 19.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2017 Nå har jeg prøved med en 15x17 propell. Dette hjalp litt. Båten går nå 24-25knop (tidligere såvidt 22) og maks turtall på 4500rpm (økning på 400rpm). Tror dere at jeg må helt ned til 15x15 propell? Kjedelig å kjøpe ny også blir det ikke helt optimalt. Merket også med 15x17 at den gikk mye fortere i plan :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.