Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

diaX skrev 21 minutes ago:

Jeg tar utgangspunkt i at det han skriver at det er forbruksbatterier, og båten han har Windy Scirocco 32. I tillegg til forutsetningen jeg redigerte inn at batteriene står inntil hverandre. En normal 35mm^2 PVC en-leder tåler støtstrøm (1 sek) i størrelseorden 3500-4000A. Kontinuerlig kan man snakke om 150-200A, avhengig av omgivelsetemperatur, samføring osv. Skal man trekke mer enn "summen av alle grenstrømmer" som da totalt blir vesentlig høyere enn mellom batteri nr 2 og 3 snakker man om "noen" kW, og batteriene har avgått ved døden innen kort tid hvis det vedvarende forbruk. Men ja, litt luftig resonnert med en dose av egen erfaring og utdannelse, men i dette tilfellet anser jeg blinken for å være relativt stor så ikke spesielt skummelt.

 

Men slik det ofte blir snakket om dette må jeg innrømme at jeg noen ganger skulle ønsker jeg drev båtutstyrsbutikk og ikke var ingentinggjør i elektro :wink: Kanskje Tekna har kurs for etterutdanning til kjøpmann? :smiley:

 

 

Hehe, ser den.  Ble bare litt "slått ut" av så konkret svar. Men er helt enig med deg ellers. Selv så bruker jeg samme kabel overalt. Ikke begrunnet i annet en at jeg synes det ser "penere" ut, men er enig i at jeg enkelte ganger kunne gått ned på dimensjon om man går etter hva kablene faktisk tåler. 

Kjellg

Kjellg

diaX skrev 18 minutes ago:

Jeg tar utgangspunkt i at det han skriver at det er forbruksbatterier, og båten han har Windy Scirocco 32. I tillegg til forutsetningen jeg redigerte inn at batteriene står inntil hverandre. En normal 35mm^2 PVC en-leder tåler støtstrøm (1 sek) i størrelseorden 3500-4000A. Kontinuerlig kan man snakke om 150-200A, avhengig av omgivelsetemperatur, samføring osv. Skal man trekke mer enn "summen av alle grenstrømmer" som da totalt blir vesentlig høyere enn mellom batteri nr 2 og 3 snakker man om "noen" kW, og batteriene har avgått ved døden innen kort tid hvis det vedvarende forbruk. Men ja, litt luftig resonnert med en dose av egen erfaring og utdannelse, men i dette tilfellet anser jeg blinken for å være relativt stor så ikke spesielt skummelt.

 

Men slik det ofte blir snakket om dette må jeg innrømme at jeg noen ganger skulle ønsker jeg drev båtutstyrsbutikk og ikke var ingentinggjør i elektro :wink: Kanskje Tekna har kurs for etterutdanning til kjøpmann? :smiley:

 

 

Hehe, ser den.  Ble bare litt "slått ut" av så konkret svar. Men er helt enig med deg ellers. Selv så bruker jeg samme kabel overalt. Ikke begrunnet i annet en at jeg synes det ser "penere" ut, men er enig i at jeg enkelte ganger kunne gått ned på dimensjon om man går etter hva kablene faktisk tåler. 

Kjellg

Kjellg

diaX skrev 15 minutes ago:

Jeg tar utgangspunkt i at det han skriver at det er forbruksbatterier, og båten han har Windy Scirocco 32. I tillegg til forutsetningen jeg redigerte inn at batteriene står inntil hverandre. En normal 35mm^2 PVC en-leder tåler støtstrøm (1 sek) i størrelseorden 3500-4000A. Kontinuerlig kan man snakke om 150-200A, avhengig av omgivelsetemperatur, samføring osv. Skal man trekke mer enn "summen av alle grenstrømmer" som da totalt blir vesentlig høyere enn mellom batteri nr 2 og 3 snakker man om "noen" kW, og batteriene har avgått ved døden innen kort tid hvis det vedvarende forbruk. Men ja, litt luftig resonnert med en dose av egen erfaring og utdannelse, men i dette tilfellet anser jeg blinken for å være relativt stor så ikke spesielt skummelt.

 

Men slik det ofte blir snakket om dette må jeg innrømme at jeg noen ganger skulle ønsker jeg drev båtutstyrsbutikk og ikke var ingentinggjør i elektro :wink: Kanskje Tekna har kurs for etterutdanning til kjøpmann? :smiley:

 

 

Hehe, ser den.  Ble bare litt "slått ut" av så konkret svar. Men er helt enig med deg ellers. 



×
×
  • Create New...