Popeye70
1. Longside på utsiden av annen båt: Henger det fendere ute så er det en "invitasjon" som sier at det er OK å ligge der. Jeg pleier uansett å spørre hvis det er noen i båten jeg vil legge meg utenpå.
2. Hvis det blir mange båter som ligger med baugen inn vil man til slutt ligge tett-i-tett om man er venner eller ei. Rop evt inn og hør om det er OK at du kiler deg inn mellom to båter. Rop inn "Er det OK at jeg legger meg her?", så får du svar. De aller fleste vil si OK, og så får du nye venner på kjøpet. Hvis de sier "Nei" så vil du kanskje ikke ligge der uansett.
3. Har longside-båtene fenderne ute så er det OK. Svarer de OK er det OK. Ligger det flere båter utenpå hverandre alle andre plasser på brygga, men så er det én som ikke har noen utenpå hverandre så mener jeg det er trygt å legge seg der hvis ikke annet er signalisert. Da er den generelle regelen OK.
4. På svai må man ligge så man ikke pendler borti hverandre. Skal man ligge "fast" med anker både foran og bak må man legge seg i utkanten, på lang nok avstand så man ikke ligger til hindring for andre.
Apropos longside utenpå andre: Ikke legg deg utenpå båter som er vesentlig mindre enn din egen. Vi har en 38-fots seilbåt, og jeg liker ikke å ligge utenpå båter som er mindre enn ca. 34-33 fot. Kommer det store bølger eller det blir enda flere som legger seg utenpå deg igjen kan det bli store krefter som "moser" den indre båten.