Windy37GM
Hei
Siden mine andre How-to tråder blir trukket frem i ny og ne blir man jo litt inspirert :-) Herved kommer en Teak rens how-to. Det finnes ørten andre måter å gjøre det på, men her er min måte som har fungert i noen år. Noen midler er vanvittig sterke og anbefales IKKE. Snappy teakrens er ille, Respect PRO serien er sterk. Respect Clean teak steg 1 og 2 er derimot snillere og fungerer så fint så. Her er bilde av esken med Respect jeg kjøpte på Din Båt på Barkåker utenfor Tønsberg (https://www.facebook.com/Din-Båt-As-619144324778629/) Koster ca 240,- Øyvind er en hyggelig fyr :-) Golden teak sealer er kjøpt på Vallø Marina av damen i butikken som heter: Marina :-) Koster 400,- varer i 2-3 år på vår 37 fots båt.
Her er utgangspunktet og resultatet etter bittelitt jobb. Lyst til å vite hvordan?
Tørr teak er utgangspunktet:
Respect teac cleaner nummer1 helles utover og fordeles jevnt. la den ligge i 3-4 minutter og skrubb så lett. det står skrubb hardt på esken, men jeg skrubber lett og heller flere ganger. det blir VELDIG møkketet og grisete. Bilde 3 viser børsten skylt på ene siden med vann. Resten er møkk :-)
Skrubb og skrubb en stund. Skyll så med rent vann. ikke trykk, bare skylling. Akkurat som når du har såpe på fingrene, du skyller med mye vann, ikke høyt trykk
Ikke fortvil, den mørke fargen blir borte i neste steg :-) Når du har skylt ferdig med myyyyye vann er neste skritt å ha på såkalt brightener (step2 i Respect verdenen)
Denne er litt tyktflytende og ligger fint og rolig på teaken uten å renne bort/renne av. Beste jeg har prøvd.
Det lysner momentant. På bilde1 er det gått 1 minutt etterat step 2 er påført. Og det jevner seg ut, slapp av :-)
Så skal det tørke. Helst i 2 dager.
Er det god tørk har jeg påført Høvelings Golden Teak Sealer etter 1 dag (mye vind og sol det døgnet). Iår ventet jeg 2 døgn. Legg på Høvelings Golden Teak Sealer med pensel, ha en fille klar hvis du søler på plasten, det legger igjen veldig stygge flekker. Få det vekk med engang.
Her er hele badeplattformen ferdigbehandler. Fargen er mørk, slapp av, det lysner :-) Første gang jeg gjorde dette fikk jeg noia :-) Ville ikke ha mørk teakfarge.
da er det å vente en stund (jeg dro hjem) og idag ser teaken slik ut:
Totalt arbeidstid inkludert bolle og brus: ca 1-1,5 timer + tørketid :-)
Noen foretrekker grå teak, fint for dem. Jeg vil ha den slik: lys gyllen.
God sommer :-)
Vennlig hilsen
Windy37GM