quantumduck
15 hours ago, adeneo said:Nå hjelper det i grunn lite hva Knurrbart mener om annonsene på Finn, er propellene kjøpt av privatperson så gjelder ikke Angrerettloven.
Utvilsomt, og det motsatte gjelder om selger driver næringsvirksomhet. Dette må vel være det første man må få fastslått. Slå opp i brreg og se om selger har firma eller enkeltmannsforetak, feks.
Dessuten, kjøpsloven fastslår vel at gjenstanden skal være i forventet stand osv. Kjøper har en undersøkelsesplikt, men mitt inntrykk er at man ansees å ikke ha muligheten til særlig undersøkelse når man kjøper usett på denne måten, og dermed kan stille sterkere i en tvist, da det vil bli lagt mer vekt på selgers opplysningsplikt. Så selv om selger er en privatperson bør det være muligheter her. Dog kan jeg ikke uttale meg om dette er kosmetiske problemer eller ikke. Er propellen under 5 år gammel ville jeg vel vurdert det som et reelt problem, det vil vel fortsette å utvikle seg. Er den 10-20 år gammel blir det noe annet ... Propellen har jo også veldig liten flate ift. farkosten den skal dytte ... så selv små ujevnheter kan ha prosentvis/relativt stor negativ effekt. Tenk deg at du har et rur på et propellblad. Så kan du gange opp tilsvarende arealforholdet mellom propellblad og undervansskrog og tenke deg hvor mange rur på skroget som skal til for tilsvarende bremseeffekt.
Edit: Kanskje du kan få en uttalelse fra Winrace, selv om de har fiksa på den betyr det vel ikke at den er tipptopp, mitt gamle Ford Focus-vrak ble ihvertfall ikke "som nytt" bare fordi olje og plugger ble skifta ...