iPat
Hei,
Etter å ha lest opp og ned i forumet her gjennom vinteren er tiden nå kommet for å lage første post og spørre om litt hjelp :)
Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Askeladden 605 Explorer som første båt. Båtplass ble fikset i våres, båtførerprøven i april, og første båttur på mange år var når jeg prøvde en båt for noen dager siden :) Som dere skjønner er jeg rookie på båt :)
Jeg har for det meste sett etter en 2005/2006 modell til rundt 200k, men fant her om dagen en 2009 modell til 235k. Den har gått ca 230 timer, og har stått inne alle år, bortsett fra de to siste hvor den ble plastet. I tillegg er det utført service og vask/stoffing av verksted hvert år. Mao er jeg relativt trygg på at motoren og skroget er godt behandlet, siden det er gjort av fagfolk (kvitteringer foreligger) Dog kan det se ut som den ikke er like godt behandlet innvendig - tror f.eks ikke den er vasket så ofte gjennom sesongen, og kanskje heller ikke ved sesongslutt. Det var mye skitt og mye salt + + på inventaret, og det er her min uvitenhet kommer inn; Er dette ting som vanskes (lett) av og kan bli blankt og fint igjen, eller blir det litt som et dusjkabinett hvor kalk er vanskelig å få bort? Treverket her antar jeg kan pusses og oljes? Lurer også på om gulvet her faktisk er teak eller om det er et vedlikeholdsfritt alternativ (som kanskje er like bra?) Kalesjen var veldig falmet og jeg tror også det var en del jordslag på den, men det må man kanskje forvente etter 8 år? Han navnte også at kalesjen som oftest var av i havna når det var finvær, men om det plutselig kommer regn så rekker man jo ikke alltid å komme seg dit å sette den på. Spiller sånt noen rolle?
Det skal sies at selgeren påpekte at han ikke hadde rukket å vaske båten før jeg kom, og at dette ville bli gjort før salg. Problemet mitt er at jeg er et petimeter og har en del støv på hjernen, så det er vanskelig å se forbi det.
Synes dette er en vanskelig avgjørelse å ta. Jeg vil gjerne ha en strøken båt, men skal ikke kjøpe ny. Og jeg vet at når man kjøper brukt så er ikke ting alltid strøkent, og jeg vet godt at det er motor og skrog som er det viktige her. Men når båten skal brukes gjennom sommeren så er en ren og fresh båt ganske viktig for trivselen :)
Håper dere kan ta dere tid til å se over bildene og kommer med en ærlig tilbakemelding - så håper jeg vi sees på sjøen i denne eller en annen båt i løpet av kort tid :)
Bilder: https://goo.gl/WPKi9d
Mvh
Per