
Åge Grevlingen
I og med at det bare er 12v er det viktig at alle kontaktpunkter er veldig rene og veldig godt festet, ikke nok bare å holde kablene inntil.
Ha et toppladet batteri.
Skru fast ledningene på de rene kontaktene på motoren hardt.
Når du så kobler startkablene til batteri-polene, gnistrer det da på batteripolene?
Lukt og kjenn på motoren. Lukter det brent, er det dårlig tegn. Blir den varm?
Drei på akselen og kjenn at motoren går greit mekanisk rundt, at ikke lager er defekt.
Mål ohm-verdi på polene mens du dreier akselen sakte rundt. Er det brudd?
Puss forsiktig med fin smergel og rengjør børster og kobberet på ankeret.
Fjern all smuss, inklusiv mellom slissene i kobberet.
Mål at det ikke er kortslutning mellom vindinger eller til aksel.
Her ble rekkefølgen på punktene litt i hytt og pine, men det var det jeg hadde tid til akkurat nå. Bedre enn ikke noe håper jeg.