mmosberg Startet 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2017 Jabsco vannpumpe starter og stopper 2x pr sek når det tappes med bare litt åpning på krana. Ved full åpning på krana går pumpa kontinuerlig slik den skal. Denne hurtige start stopp oppførselen medførte at sikringa på 10 amp løste ut ganske ofte så nå er sikringa gåen og ikke mulig å resette lenger. 1. Er det noe å gjøre med denne pumpa slik at den starter og stopper med lengre intervaller og ikke sliter ut automatsikringen? Det er vel et lite trykkammer i disse pumpene. Den er potte tett. Null lekkasje. Finnes det en pressostat i pumpa som kan justeres eller repareres på annet vis? 2. Er det "greit" sikre med en ny 15 amp sikring hvis jeg velger å ikke kjøpe ny pumpe? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Dreamer Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 (redigert) Kjøp en trykktank og monter den på trykkvannsystemet ditt. Da starter ikke pumpen så ofte. De har flere sorter på Maritim (heter akkumulatortank). Lykke til! Redigert 25.Mai.2017 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Tror også det må trykktank til. Slik du har det nå vil lengre start/stopp intervall av pumpa bare føre til at vannet kommer mer støtvis, altså det slutter helt å renne i krana før pumpa igjen starter og sender en ny dusj. Vann lar seg vanskelig komprimere så trykktank med luft må til om du ønsker endring på dette. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 En kamerat av meg har samme pumpe i sin båt. Hvis han åpner krana bare litt starter og stopper pumpa med mye lengre intervaller. Jeg forstår at trykktank ville fjernet problemet, men det må være noe galt med pumpa nå når den starter og stopper med så korte intervaller. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Havlengt Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Reknar med at pumpa har innebygd trykkbrytar? Det er nok denne som har vorte nervøs.., det fører til redusert inn og utkoplingsdifferanse, Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Tror ikke det er noe galt med pumpa, men trykkbryteren kan ha litt liten hysterese (liten forskjelll mellom trykknivå for start og stopp). Men det kan også ligge i dynamikken i rørsystemet hans. Det betyr at det oppstår dynamisk mottrykk når pumpa starter, slik at den registrerer kunstig trykk og stopper igjen momentant. Når den stopper blir det kunstig undertrykk igjen og så videre. Her er det som andre sier en ttrykkbeholder som er løsningen. Den må monteres i nærheten av pumpa. Gå for en enkel løsning. Akumulator med blære og lading med trykkluft er unødigvendig overkill. Trykkbeholderen monteres med åpningen nedover og helst med mulighet for avtapping (T-stykke med kran eller tappeplugg). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dreamer Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Det er lite trolig at det er feil på vannpumpen. Tiden mellom start og stopp er avhengig av trykkbryterens sensitivitet, samt pumpekapasitet i forhold til volum som skal "trykkes opp". Når det er flere faktorer som påvirker dette, vil tiden mellom hver start naturligvis variere sterkt fra anlegg til anlegg. Jeg så forresten en enkel (om enn litt harry) løsning på problemet. De hadde montert en 1,5 l brusflaske med bunnen opp - direkte på trykkslangen! Ikke helt profesjonelt, men det fungerte utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Vannsystem med hardplastslanger /pex er meir plaga med slik start/stop problematikk en om det er brukt mjukare hageslange/gummislange type. Blandt anna derfor kan ofte vannsystem fungere utmerket uten akkumulatortank i enkelte båter. Men det er nok løsningen hos deg slik andre har nevnt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.