Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

1. Hvilken type dieselfilter har du? Vanligvis består filteret av en boks med innsats/filtermedie i (kan minne om et kaffefilter presset i små folder), denne innsatsen kan skiftes. Det skal veldig godt gjøres å rense et dieselfilter skikkelig selv, og får du det rent nok har du ikke noen garanti for at du ikke har ødelagt det slik at det ikke holder igjen partiklene det er beregnet til å filtrere. Har du et dieselfilter av "inline"-typen (ikke mulig å åpne) kan du skifte hele filteret, men slike filtre er ikke like vanlig på eldre småmotorer som de større der du kan skifte den innvendige filterinnsatsen.

 

2. Usikker på hvordan pumpe Bukh'en din har, men dieselpumper er ofte ikke bare enkle å ha med å gjøre. De kan være enkle å skru fra hverandre, men et mareritt å få skikkelig sammen igjen. Ville enten ha kjørt gjennom diesel med biocid/gift for å fjerne restene av dieseldyr, eller levert pumpa inn til noen som kan med slike pumper. Gjerne prøve det første først og se om det er godt nok, hvis ikke levere den inn til sjekk/overhaling?

 

3. Når du først er i gang kan du gjerne løsne dysa ja, vippe den til side og kjøre starteren (eller sveive svinghjulet) litt slik at du ser om den sprer skikkelig. Det skal komme tydelige stråler ut alle hull (pass på øyene, vernebriller e pensum, i tillegg er det lurt å bruke hansker, ei skarp dieselstråle under høyttrykk kan skjære seg inn i huden om du kommer for nær). Dieselpumpa må selvsagt være montert og fungere for denne enkle testen, alternativt bruke en dysetester, men det blir vel gjerne litt ivrig å koste på seg for å kun teste ei dyse.

 

4. Når det gjelder rørene vil biociden kunne ta det hvis det ikke er alt for mye dieseldyrslam i rørene. Du kan også ta av rørene hvis de ikke står for vanskelig til for å kunne få blåst skikkelig gjennom dem. Alternativt bytte rørene, de fleste mekaniske verksteder kan hjelpe deg med å få presset nye koblinger. 

 

Alternativ B; sviver motoren fint sånn utenom forrige gang da den stoppet på grunn av skitten diesel? Ny motor koster en del :wink:

Hakkannen

Hakkannen

1. Hvilken type dieselfilter har du? Vanligvis består filteret av en boks med innsats/filtermedie i (kan minne om et kaffefilter presset i små folder), denne innsatsen kan skiftes. Det skal veldig godt gjøres å få renset et dieselfilter, og får du det rent nok har du ikke noen garanti for at du ikke har ødelagt det slik at det ikke holder igjen partiklene det er beregnet til å filtrere.

 

2. Usikker på hvordan pumpe Bukh'en din har, men dieselpumper er ofte ikke bare enkle å ha med å gjøre. De kan være enkle å skru fra hverandre, men et mareritt å få skikkelig sammen igjen. Ville enten ha kjørt gjennom diesel med biocid/gift for å fjerne restene av dieseldyr, eller levert pumpa inn til noen som kan med slike pumper. Gjerne prøve det første først og se om det er godt nok, hvis ikke levere den inn til sjekk/overhaling?

 

3. Når du først er i gang kan du gjerne løsne dysa ja, vippe den til side og kjøre starteren (eller sveive svinghjulet) litt slik at du ser om den sprer skikkelig. Det skal komme tydelige stråler ut alle hull (pass på øyene, vernebriller e pensum, i tillegg er det lurt å bruke hansker, ei skarp dieselstråle under høyttrykk kan skjære seg inn i huden om du kommer for nær). Dieselpumpa må selvsagt være montert og fungere for denne enkle testen, alternativt bruke en dysetester, men det blir vel gjerne litt ivrig å koste på seg for å kun teste ei dyse.

 

4. Når det gjelder rørene vil biociden kunne ta det hvis det ikke er alt for mye dieseldyrslam i rørene. Du kan også ta av rørene hvis de ikke står for vanskelig til for å kunne få blåst skikkelig gjennom dem. Alternativt bytte rørene, de fleste mekaniske verksteder kan hjelpe deg med å få presset nye koblinger. 

 

Alternativ B; sviver motoren fint sånn utenom forrige gang da den stoppet på grunn av skitten diesel? Ny motor koster en del :wink:

Hakkannen

Hakkannen

1. Hvilken type dieselfilter har du? Vanligvis består filteret av en boks med innsatsen/filtermedie i, denne innsatsen kan skiftes. Det skal veldig godt gjøres å få renset et dieselfilter, og får du det rent nok har du ikke noen garanti for at du ikke har ødelagt det slik at det ikke holder igjen partiklene det er beregnet til å filtrere.

 

2. Usikker på hvordan pumpe Bukh'en din har, men dieselpumper er ofte ikke bare enkle å ha med å gjøre. De kan være enkle å skru fra hverandre, men et mareritt å få skikkelig sammen igjen. Ville enten ha kjørt gjennom diesel med biocid/gift for å fjerne restene av dieseldyr, eller levert pumpa inn til noen som kan med slike pumper. Gjerne prøve det første først og se om det er godt nok, hvis ikke levere den inn til sjekk/overhaling?

 

3. Når du først er i gang kan du gjerne løsne dysa ja, vippe den til side og kjøre starteren (eller sveive svinghjulet) litt slik at du ser om den sprer skikkelig. Det skal komme tydelige stråler ut alle hull (pass på øyene, vernebriller e pensum, i tillegg er det lurt å bruke hansker, ei skarp dieselstråle under høyttrykk kan skjære seg inn i huden om du kommer for nær). Dieselpumpa må selvsagt være montert og fungere for denne enkle testen, alternativt bruke en dysetester, men det blir vel gjerne litt ivrig å koste på seg for å kun teste ei dyse.

 

4. Når det gjelder rørene vil biociden kunne ta det hvis det ikke er alt for mye dieseldyrslam i rørene. Du kan også ta av rørene hvis de ikke står for vanskelig til for å kunne få blåst skikkelig gjennom dem. Alternativt bytte rørene, de fleste mekaniske verksteder kan hjelpe deg med å få presset nye koblinger. 

 

Alternativ B; sviver motoren fint sånn utenom forrige gang da den stoppet på grunn av skitten diesel? Ny motor koster en del :wink:

Hakkannen

Hakkannen

1. Hvilken type dieselfilter har du? Vanligvis består filteret av eb boks med innsatsen/filtermedie i, denne innsatsen kan skiftes. Det skal veldig godt gjøres å få renset et dieselfilter, og får du det rent nok har du ikke noen garanti for at du ikke har ødelagt det slik at det ikke holder igjen partiklene det er beregnet til å filtrere.

 

2. Usikker på hvordan pumpe Bukh'en din har, men dieselpumper er ofte ikke bare enkle å ha med å gjøre. De kan være enkle å skru fra hverandre, men et mareritt å få skikkelig sammen igjen. Ville enten ha kjørt gjennom diesel med biocid/gift for å fjerne restene av dieseldyr, eller levert pumpa inn til noen som kan med slike pumper. Gjerne prøve det første først og se om det er godt nok, hvis ikke levere den inn til sjekk/overhaling?

 

3. Når du først er i gang kan du gjerne løsne dysa ja, vippe den til side og kjøre starteren (eller sveive svinghjulet) litt slik at du ser om den sprer skikkelig. Det skal komme tydelige stråler ut alle hull (pass på øyene, vernebriller e pensum, i tillegg er det lurt å bruke hansker, ei skarp dieselstråle under høyttrykk kan skjære seg inn i huden om du kommer for nær). Dieselpumpa må selvsagt være montert og fungere for denne enkle testen, alternativt bruke en dysetester, men det blir vel gjerne litt ivrig å koste på seg for å kun teste ei dyse.

 

4. Når det gjelder rørene vil biociden kunne ta det hvis det ikke er alt for mye dieseldyrslam i rørene. Du kan også ta av rørene hvis de ikke står for vanskelig til for å kunne få blåst skikkelig gjennom dem. Alternativt bytte rørene, de fleste mekaniske verksteder kan hjelpe deg med å få presset nye koblinger. 

 

Alternativ B; sviver motoren fint sånn utenom forrige gang da den stoppet på grunn av skitten diesel? Ny motor koster en del :wink:



×
×
  • Create New...