Jump to content

Renser opp etter dieseldyr i Polar med Bukh 10hk

Hertugen Calle

Recommended Posts

Jeg har en Polar 20 1976 med en Bukh DV10 dieselmotor oppi, og fant dieseldyr i fjor høst. Motoren gikk på tomgang, men gav seg etter litt gang med noe turtall. Har forsøkt og rense tanken, men denne tror jeg bare kjøper ny. For mye avleiringer og kommer ikke til ned i tanken med børste. Vannfilteret og det meste fram til pumpa hadde dieseldyr i seg. 

Men så kommer spørsmålene: Hva bør jeg rense, og hva bør jeg kjøpe nytt, og hva bør jeg bare la være på motoren.

1. Jeg har tatt av dieselfilteret, som var helt brunt. Renser dette så godt jeg kan, med aceton og børste.

2. Har også tatt av den mekaniske dieselpumpa - åssen bør jeg rense denne uten å ødelegge den?

3. Skal jeg plukke opp dysa og rense denne? 

4. Alle rørene fram til filteret ser rene ut, men bør de skiftes ut? De ser ut som de fortjener å bli dette, men hvem presser nye drivstoffkoblinger?

Forøvring så klarte jeg å knekke oljepeilerøre, så jeg trenger dette nytt. Motoren er skrudd sammen av molboer fra danmark, og man kommer ikke til noe uten å skru andre ting av. 

Alternativ B, gi skikkelig blanke i alt og kjøpe ny motor?

1. Hvilken type dieselfilter har du? Vanligvis består filteret av en boks med innsats/filtermedie i (kan minne om et kaffefilter presset i små folder), denne innsatsen kan skiftes. Det skal veldig godt gjøres å rense et dieselfilter skikkelig selv, og får du det rent nok har du ikke noen garanti for at du ikke har ødelagt det slik at det ikke holder igjen partiklene det er beregnet til å filtrere. Har du et dieselfilter av "inline"-typen (ikke mulig å åpne) kan du skifte hele filteret, men slike filtre er ikke like vanlig på eldre småmotorer som de større der du kan skifte den innvendige filterinnsatsen.

2. Usikker på hvordan pumpe Bukh'en din har, men dieselpumper er ofte ikke bare enkle å ha med å gjøre. De kan være enkle å skru fra hverandre, men et mareritt å få skikkelig sammen igjen. Ville enten ha kjørt gjennom diesel med biocid/gift for å fjerne restene av dieseldyr, eller levert pumpa inn til noen som kan med slike pumper. Gjerne prøve det første først og se om det er godt nok, hvis ikke levere den inn til sjekk/overhaling?

3. Når du først er i gang kan du gjerne løsne dysa ja, vippe den til side og kjøre starteren (eller sveive svinghjulet) litt slik at du ser om den sprer skikkelig. Det skal komme tydelige stråler ut alle hull (pass på øyene, vernebriller e pensum, i tillegg er det lurt å bruke hansker, ei skarp dieselstråle under høyttrykk kan skjære seg inn i huden om du kommer for nær). Dieselpumpa må selvsagt være montert og fungere for denne enkle testen, alternativt bruke en dysetester, men det blir vel gjerne litt ivrig å koste på seg for å kun teste ei dyse.

4. Når det gjelder rørene vil biociden kunne ta det hvis det ikke er alt for mye dieseldyrslam i rørene. Du kan også ta av rørene hvis de ikke står for vanskelig til for å kunne få blåst skikkelig gjennom dem. Alternativt bytte rørene, de fleste mekaniske verksteder kan hjelpe deg med å få presset nye koblinger. 

Alternativ B; sviver motoren fint sånn utenom forrige gang da den stoppet på grunn av skitten diesel? Ny motor koster en del :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Dieselfilteret er innsats slik du nevner. Har bestilt ny innsats. Men resten av filter-holderen må renses. Er et lag med dieseldyr overalt.

Kan jeg bruke aceton og en børste og fille på de flater jeg kommer til, så legge delene i en blanding av diesel og bioprotect (eller annen fludium som tar svineriet)

Har veldig lyst å droppe dysa altså, og satse på at diesel med tilsetninger tar resten. Ser ikke ut som det er slam i rørene etter filteret. Men hadde vært fint med nye slanger. Jeg kan ta med de koblingene jeg har, og dra bort på Tess i Sandefjord. De har ei slangepressemaskin der. Om de ikke har slange for diesel, så funker hydraulikkslanger?

Motoren sviver veldig godt. Men trenger en grundig vask. Vurderer å ta den ut neste vinter og gå ordentlig over den. Hamstre deler i sesongen nå.

Filterholderen kan du vaske slik du skriver ja.

Hvis det ikke er slam i rørene etter filteret hadde jeg drøyet dette med dysa, gifta tar selve dyrene, slammet skal i utgangspunktet ikke trenge gjennom filteret.

Har du slange og ikke rør etter dieselpumpa? Skifting av slanger og rør er jo kjekt, men selv hadde jeg nok ikke giddet styre med det hvis de er i orden og ikke lekker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...