Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Rikki Tikki skrev 39 minutes ago:

Nå er jeg på langt nær noen ekspert på dette, men jeg har bygget noen batteripakker av 18650 sylindriske celler. Disse er blant annet benyttet i tesla sine batteripakker. 

 

Batteriene er ikke loddet sammen men punktsveiset. I serie og parallelt. 4 batterier i serie  (4x3,7v= 14,1v). Og så paralell kobler man etter ønsket ah. Er batteriene 3700mAh så trenger man 30 i parallell for å oppnå 111Ah. 

 

Disse flate cellene er også koblet slik som dette. De ligger ofte i flere lag er bygget opp på samme måte. Altså inne hver av disse 3,7v cellene som selges. Blant annet av denne leverandøren nevnt over. Fordelen med disse er at de er enkle å slenge sammen for oss sluttbrukere. Altså om jeg trenger 12v eller eks 48v til en elmotor. Mao så mener jeg konklusjonen til dere over vdr hollbarhet er feil. Når det kommer til batterier så er vedlikehold avgjørende og ikke hvilken form de er puttet inn i. Norsk leverandør er et stort pluss! Men for meg rår pengene og har selv kjøpt alle mine batterier fra Kina. Altså kun merkevare, alt annet er søppel.

 

BMS er noe dritt! Det ødelegger cellene dine. I praksis fungerer deg slik at om 1 celle er tappet lavere for strøm en resterende, så legges last på de resterende cellene for å tappe de til samme nivå som den laveste cellen. Altså kan en ødelagt celle sette i gang et helvete. Missforstå meg rett, man trenger BMS for å ha et vedlikeholdsfritt batteri. Jeg sverger dog til å ha en monitor på cellene slik at man kan følge med på helsetilstanden til batteriene. Skulle det bli behov så er bare å bytte ut en evt synder. 

 

Ja, jo.. du har sikkert rett. Men det som mangler er erfaring over tid. Derfor synes jeg personlig det er veldig vanskelig å si hva som er best. Mange spørsmål står ubesvart når det gjelder disse batteriene og valg av celletyper. Blant annet hvordan miljøet i en båt med slag og dunk vil påvirke cellene. Hittil så han man ikke hørt at noen batterier ikke har tålt dette, men erfaringen er ikke lang nok ennå. I en bil så har du dekkene og støtdemperne som tar av for de verste slagene, i båt ingenting.

 

Du har sikkert rett også når det gjelder bms og at den tar ned de andre cellene for å få samme nivå som den med lavest "kapasitet". Men da er etter mitt skjønn batteriet allerede defekt uansett? 

 

Men tilbake til spørsmålet fra trådstarter så synes jeg personlig det er særdeles vanskelig eller umulig å gi et klart svar på dette da erfaringen med batteriene er for kort. Noen år til så vil man kunne svare på dette, men ikke i dag.

 

I stedet for å prøve å finne ut hva som er best teknologi og hvorfor etc, tror jeg man heller skal være opptatt med alt rundt batteriene. Men det så mener jeg dynamo, strøm, spenning, ladebegrensing kabler etc. Tror det er mye viktigere en å prøve å finne et hypotetisk svar på hvorfor den ene typen er bedre en den andre. For det koker ned til at det vet man bare ikke.

Kjellg

Kjellg

Rikki Tikki skrev 35 minutes ago:

Nå er jeg på langt nær noen ekspert på dette, men jeg har bygget noen batteripakker av 18650 sylindriske celler. Disse er blant annet benyttet i tesla sine batteripakker. 

 

Batteriene er ikke loddet sammen men punktsveiset. I serie og parallelt. 4 batterier i serie  (4x3,7v= 14,1v). Og så paralell kobler man etter ønsket ah. Er batteriene 3700mAh så trenger man 30 i parallell for å oppnå 111Ah. 

 

Disse flate cellene er også koblet slik som dette. De ligger ofte i flere lag er bygget opp på samme måte. Altså inne hver av disse 3,7v cellene som selges. Blant annet av denne leverandøren nevnt over. Fordelen med disse er at de er enkle å slenge sammen for oss sluttbrukere. Altså om jeg trenger 12v eller eks 48v til en elmotor. Mao så mener jeg konklusjonen til dere over vdr hollbarhet er feil. Når det kommer til batterier så er vedlikehold avgjørende og ikke hvilken form de er puttet inn i. Norsk leverandør er et stort pluss! Men for meg rår pengene og har selv kjøpt alle mine batterier fra Kina. Altså kun merkevare, alt annet er søppel.

 

BMS er noe dritt! Det ødelegger cellene dine. I praksis fungerer deg slik at om 1 celle er tappet lavere for strøm en resterende, så legges last på de resterende cellene for å tappe de til samme nivå som den laveste cellen. Altså kan en ødelagt celle sette i gang et helvete. Missforstå meg rett, man trenger BMS for å ha et vedlikeholdsfritt batteri. Jeg sverger dog til å ha en monitor på cellene slik at man kan følge med på helsetilstanden til batteriene. Skulle det bli behov så er bare å bytte ut en evt synder. 

 

Ja, jo.. du har sikkert rett. Men det som mangler er erfaring over tid. Derfor synes jeg personlig det er veldig vanskelig å si hva som er best. Mange spørsmål står ubesvart når det gjelder disse batteriene og valg av celletyper. Blant annet hvordan miljøet i en båt med slag og dunk vil påvirke cellene. Hittil så han man ikke hørt at noen batterier ikke har tålt dette, men erfaringen er ikke lang nok ennå. I en bil så har du dekkene og støtdemperne som tar av for de verste slagene, i båt ingenting.

 

Du har sikkert rett også når det gjelder bms og at den tar ned de andre cellene for å få samme nivå som den med lavest "kapasitet". Men da er etter mitt skjønn batteriet allerede defekt uansett? 

 

Men tilbake til spørsmålet fra trådstarter så synes jeg personlig det er særdeles vanskelig eller umulig å gi et klart svar på dette da erfaringen med batteriene er for kort. Noen år til så vil man kunne svare på dette, men ikke i dag.

 

I stedet for å prøve å finne ut hva som er best teknologi og hvorfor etc, tror jeg man heller skal være opptatt med alt rundt batteriene. Men det så mener jeg dynamo, strøm, spenning, ladebegrensing kabler etc. Tror det er mye viktigere en å prøve å finne et hypotetisk svar på hvorfor den ene typen er bedre en den andre. 

Kjellg

Kjellg

Rikki Tikki skrev 27 minutes ago:

Nå er jeg på langt nær noen ekspert på dette, men jeg har bygget noen batteripakker av 18650 sylindriske celler. Disse er blant annet benyttet i tesla sine batteripakker. 

 

Batteriene er ikke loddet sammen men punktsveiset. I serie og parallelt. 4 batterier i serie  (4x3,7v= 14,1v). Og så paralell kobler man etter ønsket ah. Er batteriene 3700mAh så trenger man 30 i parallell for å oppnå 111Ah. 

 

Disse flate cellene er også koblet slik som dette. De ligger ofte i flere lag er bygget opp på samme måte. Altså inne hver av disse 3,7v cellene som selges. Blant annet av denne leverandøren nevnt over. Fordelen med disse er at de er enkle å slenge sammen for oss sluttbrukere. Altså om jeg trenger 12v eller eks 48v til en elmotor. Mao så mener jeg konklusjonen til dere over vdr hollbarhet er feil. Når det kommer til batterier så er vedlikehold avgjørende og ikke hvilken form de er puttet inn i. Norsk leverandør er et stort pluss! Men for meg rår pengene og har selv kjøpt alle mine batterier fra Kina. Altså kun merkevare, alt annet er søppel.

 

BMS er noe dritt! Det ødelegger cellene dine. I praksis fungerer deg slik at om 1 celle er tappet lavere for strøm en resterende, så legges last på de resterende cellene for å tappe de til samme nivå som den laveste cellen. Altså kan en ødelagt celle sette i gang et helvete. Missforstå meg rett, man trenger BMS for å ha et vedlikeholdsfritt batteri. Jeg sverger dog til å ha en monitor på cellene slik at man kan følge med på helsetilstanden til batteriene. Skulle det bli behov så er bare å bytte ut en evt synder. 

 

Ja, jo.. du har sikkert rett. Men det som mangler er erfaring over tid. Derfor synes jeg personlig det er veldig vanskelig å si hva som er best. Mange spørsmål står ubesvart når det gjelder disse batteriene og valg av celletyper. Blant annet hvordan miljøet i en båt med slag og dunk vil påvirke cellene. Hittil så han man ikke hørt at noen batterier ikke har tålt dette, men erfaringen er ikke lang nok ennå. I en bil så har du dekkene og støtdemperne som tar av for de verste slagene, i båt ingenting.

 

Du har sikkert rett også når det gjelder bms og at den tar ned de andre cellene for å få samme nivå som den med lavest "kapasitet". Men da er etter mitt skjønn batteriet allerede defekt uansett? 

 

Men tilbake til spørsmålet fra trådstarter så synes jeg personlig det er særdeles vanskelig eller umulig å gi et klart svar på dette da erfaringen med batteriene er for kort. Noen år til så vil man kunne svare på dette, men ikke i dag.

Kjellg

Kjellg

Rikki Tikki skrev 26 minutes ago:

Nå er jeg på langt nær noen ekspert på dette, men jeg har bygget noen batteripakker av 18650 sylindriske celler. Disse er blant annet benyttet i tesla sine batteripakker. 

 

Batteriene er ikke loddet sammen men punktsveiset. I serie og parallelt. 4 batterier i serie  (4x3,7v= 14,1v). Og så paralell kobler man etter ønsket ah. Er batteriene 3700mAh så trenger man 30 i parallell for å oppnå 111Ah. 

 

Disse flate cellene er også koblet slik som dette. De ligger ofte i flere lag er bygget opp på samme måte. Altså inne hver av disse 3,7v cellene som selges. Blant annet av denne leverandøren nevnt over. Fordelen med disse er at de er enkle å slenge sammen for oss sluttbrukere. Altså om jeg trenger 12v eller eks 48v til en elmotor. Mao så mener jeg konklusjonen til dere over vdr hollbarhet er feil. Når det kommer til batterier så er vedlikehold avgjørende og ikke hvilken form de er puttet inn i. Norsk leverandør er et stort pluss! Men for meg rår pengene og har selv kjøpt alle mine batterier fra Kina. Altså kun merkevare, alt annet er søppel.

 

BMS er noe dritt! Det ødelegger cellene dine. I praksis fungerer deg slik at om 1 celle er tappet lavere for strøm en resterende, så legges last på de resterende cellene for å tappe de til samme nivå som den laveste cellen. Altså kan en ødelagt celle sette i gang et helvete. Missforstå meg rett, man trenger BMS for å ha et vedlikeholdsfritt batteri. Jeg sverger dog til å ha en monitor på cellene slik at man kan følge med på helsetilstanden til batteriene. Skulle det bli behov så er bare å bytte ut en evt synder. 

 

Ja, jo.. du har sikkert rett. Men det som mangler er erfaring over tid. Derfor synes jeg personlig det er veldig vanskelig å si hva som er best. Mange spørsmål står ubesvart når det gjelder disse batteriene og valg av celletyper. Blant annet hvordan miljøet i en båt men slag og dunk vil påvirke cellene. Hittil så han man ikke hørt at noen batterier ikke har tålt dette, men erfaringen er ikke lang nok ennå. I en bil så har du dekkene og støtdemperne som tar av for de verste slagene, i båt ingenting.

 

Du har sikkert rett også når det gjelder bms og at den tar ned de andre cellene for å få samme nivå som den med lavest "kapasitet". Men da er etter mitt skjønn batteriet allerede defekt uansett? 

 

Men tilbake til spørsmålet fra trådstarter så synes jeg personlig det er særdeles vanskelig eller umulig å gi et klart svar på dette da erfaringen med batteriene er for kort. Noen år til så vil man kunne svare på dette, men ikke i dag.

Kjellg

Kjellg

Rikki Tikki skrev 16 minutes ago:

Nå er jeg på langt nær noen ekspert på dette, men jeg har bygget noen batteripakker av 18650 sylindriske celler. Disse er blant annet benyttet i tesla sine batteripakker. 

 

Batteriene er ikke loddet sammen men punktsveiset. I serie og parallelt. 4 batterier i serie  (4x3,7v= 14,1v). Og så paralell kobler man etter ønsket ah. Er batteriene 3700mAh så trenger man 30 i parallell for å oppnå 111Ah. 

 

Disse flate cellene er også koblet slik som dette. De ligger ofte i flere lag er bygget opp på samme måte. Altså inne hver av disse 3,7v cellene som selges. Blant annet av denne leverandøren nevnt over. Fordelen med disse er at de er enkle å slenge sammen for oss sluttbrukere. Altså om jeg trenger 12v eller eks 48v til en elmotor. Mao så mener jeg konklusjonen til dere over vdr hollbarhet er feil. Når det kommer til batterier så er vedlikehold avgjørende og ikke hvilken form de er puttet inn i. Norsk leverandør er et stort pluss! Men for meg rår pengene og har selv kjøpt alle mine batterier fra Kina. Altså kun merkevare, alt annet er søppel.

 

BMS er noe dritt! Det ødelegger cellene dine. I praksis fungerer deg slik at om 1 celle er tappet lavere for strøm en resterende, så legges last på de resterende cellene for å tappe de til samme nivå som den laveste cellen. Altså kan en ødelagt celle sette i gang et helvete. Missforstå meg rett, man trenger BMS for å ha et vedlikeholdsfritt batteri. Jeg sverger dog til å ha en monitor på cellene slik at man kan følge med på helsetilstanden til batteriene. Skulle det bli behov så er bare å bytte ut en evt synder. 

 

Ja, jo.. du har sikkert rett. Men det som mangler er erfaring over tid. Derfor synes jeg personlig det er veldig vanskelig å si hva som er best. Mange spørsmål står ubesvart når det gjelder disse batteriene og valg av celletyper. Blant annet hvordan miljøet i en båt men slag og dunk vil påvirke cellene. Hittil så han man ikke hørt at noen batterier ikke har tålt dette, men erfaringen er ikke lang nok ennå. 

 

Du har sikkert rett også når det gjelder bms og at den tar ned de andre cellene for å få samme nivå som den med lavest "kapasitet". Men da er etter mitt skjønn batteriet allerede defekt uansett? 

 

Men tilbake til spørsmålet fra trådstarter så synes jeg personlig det er særdeles vanskelig eller umulig å gi et klart svar på dette da erfaringen med batteriene er for kort. Noen år til så vil man kunne svare på dette, men ikke i dag.



×
×
  • Create New...