Arnt Bendik Bøe Startet 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2017 Hei. Jeg har en BMC Commander 2,5 60 hk i en 29fots tresnekke. Skal koble på batteriet etter vinteren, men stusser litt på hvilken vei. Den ledningen jeg tror er pluss går nemlig til jord, mens den jeg tror er minus går til startmotoren. Jeg har antar pluss og minus på ledningene på bakgrunn av størrelsen på "hodet" som skal på polene. Dette virker for meg litt ulogisk. En jeg kjenner snakket om at på noen motorer er strømmen lagt opp motsatt slik at pluss faktisk går til jord, og minus til andre ting, som i dette tilfellet starteren. Noen som har noe erfaring med dette? Kan det stemme at minus skal til starteren og pluss til jord? Bendik Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Positiv jord var ikke uvanlig i engelske biler på sekstitallet, men jeg har ikke hørt om det i båt før. Ikke helt usannsynlig, siden det er en engelsk motor da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Osten56 Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 (redigert) Jeg har en BMC 1.5 med + til jord, eller motorblokka. Minus går til starter, instrumentpanel, gløding og alt som har med motor å gjøre. Forbruk henter jeg ut på normalt vis, minus til jordskinne og pluss til sikringsboks. Motoren ble montert i båten av Fredrikstad motorfabrikk i 1975. Redigert 26.Mai.2017 av Osten56 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.