Jump to content

Edit History

jørn

jørn

Hei

Jeg har en Yanmar 4jh3-dte fra 2000 med ca 750 gangtimer. Jeg har sett at det etter tur er litt oljesøl rundt peilepinnen til girkassa. I mitt iver til å finne hvor denne kommer fra, har jeg filmet med mobilen rundt i området, for å se om det kommer fra over girkassa. Når jeg filmet så det ut som det lå olje i luftfilteret til motoren. Luftfilteret er av type netting. Dette så jeg i går, og tok av luftfilteret i dag, men det er helt tørt, samme er det inne i slangen som går fra topplokket og til luftfilteret, helt tørt også mot turboen. Må være filmingen som gav synsbedrag, for da skulle det vært i allefall noe olje på den hvite fillen. 

Jeg ville derfor sjekke om det blåser fra oljepåfyllingen på motoren da jeg har lest at det kan tyde på gjennomslag. Det blåser pulserende ut der, samme gjør det med slangen som går fra topplokket til luftfilteret. Dette på tomgang, og kald motor. Det blåser ikke ut av peilepinnen til motoren. Har ikke sjekket ved marsjfart.

Motoren starter lett, går pent på alle turtall, og når det turtallet den skal på maks. Ingen merkbart oljeforbruk. Ei heller noe spesielt røyk (kommer litt ved kald motor).

Spørsmål:

1. Er det normalt at det blåser pulserende fra oljepåfyllingen på denne motoren? Jeg har lest om en som hadde ny motor, og der blåste det også, han mente at man ikke kunne si generelt at det er noe galt om det blåser.

2. Kan jeg kjøre uten slangen fra topplokket til luftfilteret? Tenkte å putte den i en flaske for å se om det kommer noe olje?

3. Kan det komme olje ut av peilepinnen til girkassa? Det er en oring på peilepinnen, så om den er utett, er det da mulig å komme olje opp der?

jørn

jørn

Hei

Jeg har en Yanmar 4jh3-dte fra 2000 med ca 750 gangtimer. Jeg har sett at det etter tur er litt oljesøl rundt peilepinnen til girkassa. I mitt iver til å finne hvor denne kommer fra, har jeg filmet med mobilen rundt i området, for å se om det kommer fra over girkassa. Når jeg filmet så det ut som det lå olje i luftfilteret. Luftfilteret er av type netting. Dette så jeg i går, og tok av luftfilteret i dag, men det er helt tørt, samme er det inne i slangen som går fra topplokket og til luftfilteret, helt tørt også mot turboen. 

Jeg ville derfor sjekke om det blåser fra oljepåfyllingen på motoren da jeg har lest at det kan tyde på gjennomslag. Det blåser pullserende ut der, samme gjør det med slangen som går fra topplokket til luftfilteret. Dette på tomgang, og kald motor. Det blåser ikke ut av peilepinnen til motoren. Har ikke sjekket ved marsjfart.

Motoren starter lett, går pent på alle turtall, og når det turtallet den skal på maks. Ingen merkbart oljeforbruk. Ei heller noe spesielt røyk (kommer litt ved kald motor).

Spørsmål:

1. Er det normalt at det blåser pulserende fra oljepåfyllingen på denne motoren? Jeg har lest om en som hadde ny motor, og der blåste det også, han mente at man ikke kunne si generelt at det er noe galt om det blåser.

2. Kan jeg kjøre uten slangen fra topplokket til luftfilteret? Tenkte å putte den i en flaske for å se om det kommer noe olje?

3. Kan det komme olje ut av peilepinnen til girkassa? Det er en oring på peilepinnen, så om den er utett, er det da mulig å komme olje opp der?

• Create New...