thomassv
Hei.
Jeg har i dag en manuel løsning med en hovedbryter for start og en for forbruk. Det finnes ikke noe relé eller lignende som styrer ladingen i forhold til om motoren går eller ikke.
For å slippe å huske på å koble ut startbatteriet når vi ligger stille samt muligens effektivisere ladingen litt, har jeg valgt å kjøpe inn en slik https://seatronic.no/strom/batteri-isolatorer/quick-ladeseparator-220a Den er tilsynelatende lett å montere... Jeg kommer til å plassere sense ledningen på forbruk.
Motoren i seilbåten er en Yanmar 4JH5E med en dynamo på 125A. Jeg har to exide agm forbruksbatterier og skal montere et nytt exide bly/syre startbatteri i dag.
På kort sikt ønsker jeg å rydde opp fra dynamo til ny hovedbryter og sjekke at dagens NASA batt meter er riktig koblet. Kablene er stort sett, nye men hovedbrytere er originale og må byttes (de er vanskelige å bevege) På lengre sikt ønsker jeg å montere nye skinner med egne sikringer for autopilot og inverter / USB ladere.
Da monteringsanvisningen som følger med er veldig forenklet, lurer jeg på hvor jeg bør montere hovedbryter(ene), eventuelle sikringer og hvor jeg kobler separatoren i forhold til startmotoren.
Andre innspill fra dere som er velsignet med en eldre båt og som har gjort lignende oppgradering mottas med takk.
Advarsel sterke bilder!
På bildene nedenfor ser du hvordan et motorrom / batterirom kan utvikle seg fritt fra 1985 til i dag.