Bcrazy Startet 27.Mai.2017 Del på Facebook Startet 27.Mai.2017 Har en Nidelv 18, med volvo penta AQ145 og 290 drev. Når båten er i plan går det ikke å trimme drevet ut, bare inn. Senker jeg farten til under 10 knop, går det å justere både ut og inn. I fart bare inn. Tilt indikator vise -2 når drevet er helt inne. tips om hva dette kanskje skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Har du sjekket oljen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bcrazy Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Ser ut som det er nok i beholder, men har faktisk ikke sett etter noe min merke. Det virker jo fint når båten er i ro eller sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) dårlig pumpe da som ikkje lenger holder tett når det presser på. Kjøp ny. Evt kan du kjøpe en ny av meg tilø halv pris. Dog noe leveringstid. Redigert 28.Mai.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Det kan også være dårlig kontakt på sikring eller relé som gjør at pumpa får for lite strøm når trykket blir tyngre. Kan også være elmotoren som er utslitt. Redigert 28.Mai.2017 av Vrod (see edit history) Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bcrazy Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Knurrbart skrev On 28.5.2017 at 11.39: dårlig pumpe da som ikkje lenger holder tett når det presser på. Kjøp ny. Evt kan du kjøpe en ny av meg tilø halv pris. Dog noe leveringstid. Hva skal du ha for en en pumpe? Prøvde å sende deg om, men det gikk ikke. hvor sikker være på at dårlig pumpe er problemet mitt? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 (redigert) Nå snakker jeg om ting jeg ikke har detaljkunnskap om, men er det ikke slik at den aller første versjonen av VP290 hadde en annen tiltmekanisme og ikke hadde tiltmotor som var beregnet på å tilte under belastning? Eller blander jeg kanskje med VP 280 eller et annet VP drev nå? Men det har kanskje fungert helt greit å tilte både inn og ut tidligere? Redigert 5.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 X10an skrev for 7 timer siden: Nå snakker jeg om ting jeg ikke har detaljkunnskap om, men er det ikke slik at den aller første versjonen av VP290 hadde en annen tiltmekanisme og ikke hadde tiltmotor som var beregnet på å tilte under belastning? Eller blander jeg kanskje med VP 280 eller et annet VP drev nå? Men det har kanskje fungert helt greit å tilte både inn og ut tidligere? Alle drevene har tiltfunksjon, hvertfall fra 200 og opp. Litt usikkert på gamle 100-drevet. Men frem til hvertfall 280, DVs også 270 drevene var det ikke mulighet for trim funksjon. Dette måtte stilles manuelt med en pinnebryter på transomen. Lurer på om 280 finnes med begge løsninger, både de med kun tilt og de med tilt og trim. 290 mener jeg har trim og tilt alle sammen. . Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Jori skrev 21 minutes ago: Lurer på om 280 finnes med begge løsninger, både de med kun tilt og de med tilt og trim. . Var nok denne jeg blandet med ja. At 280 finnes i tidlig utgave der du ikke kan trimme under belastning. Og ordene trimme og tilte blander jeg selvfølgelig sammen i både tide og utide. -Sånn kan det gå når jeg begynner å prate om ting jeg ikke kan noe om :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bcrazy Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Temmelig sikker på at dette ikke er "tilt" men Power trim. Altså skal kunne justeres i fart. Det har ikke virket så lenge jeg har eid båten. Dvs denne sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 De eldre 290 drevene kom med en sikkerhetsknapp som må trykkes inn, da man går over fra trim til tiltfunksjon. Dvs. uten å trykke inn denne knappen er det begrenset hvor mye ut/opp du kan trimme drevet. Egentlig en fin funksjon. Jeg vet ikke om nyere 290 har denne eller ikke, husker ikke rett og slett. Hvorvidt du har powertrim eller ikke er enkelt å avgjøre. Har du en tank med motor på innvendig som har slanger gjennom transomen har du trim også. Utvendig ser du det på om du har to sylindrer i transomplaten som koblet opp mot drevet. Har du ikke noen av disse er det et 280 drev, og de har ikke trim som standard. Noen fikk det, men mener de het 285, dette kan andre mye mer om en meg her på forumet. Hvis du ikke mister olje, så må det være en av to følgende: - Innvendig lekkasje på hydraulikksystemet ett sted (hvis det går an å få på dette systemet, pumpen som noen nevner kanskje?) - Elektromotoren som det nevnes av andre. Det at du får tiltet inn må være at du hjelp av skyvet til propellene under fart, og de virker motsatt når du vil tilte drevet ut. Jeg tror de andre har hintet deg i riktig retning. Det å eie båt, blir ofte dessverre en del prøving og feiling. Så får du ikke lånt en slik motor og testet, må man kjøpe en på spekulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bcrazy Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Har bryter som må trykkes inn får å få drevet ned. Men det er først når man har kjørt det så langt opp at det går i "Beach" mode. Det lyser da også rødt på instrumentet Det sitter to trim sylindere ute på transom plata. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Jupp, du har eldre 290 drev uten tvil. Da er det ett av de to punktene som ellers nevnt du må fokusere på. Igjen, såfremt du ikke mister olje. Mister du olje er det antakelig sylinderlekkasje, ikke uvanlig på eldre drev så. Sitér dette innlegget Link to post
Bcrazy Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 En ting har jeg hvert fall lært; det blir ikke billig :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 (redigert) AQ280 kom med elektrisk tilt, altså kun en motor med en gjenget stang som løfter drevet. Dette er kun til å tilte drevet ved grunt farvann eller lignende, å er ikke trim. Gjengene og stangen tåler rett og slett ikke belastningen, ettersom dette er alt som holder i mot drevet når det er tiltet opp. AQ280 ble også levert med hydraulisk trim, den versjonen het AQ280-PT samt AQ280-DP/PT for duoprop modellen, disse er sjeldne. AQ290 kom kun med hydraulisk trim. Har du hydrauliske sylindre som trimmer drevet ditt, så er det sannsynligvis AQ290. Dersom du ikke hører motoren på pumpen går, så er det enten pumpen eller noe elektrisk som er feil. Dersom pumpen går, men ingenting skjer, samtidig som det ikke lekker en del hydraulikkolje ut noe sted, som fra sylindrene, så er det sannsynligvis pumpen som lekker internt, å må byttes. Redigert 5.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 (redigert) Bcrazy skrev for 2 timer siden: En ting har jeg hvert fall lært; det blir ikke billig :) hvilken pumpe har du? den sorte med integrert tank eller den med sen større hvit tank under? og hva er prisen du har fått Redigert 5.Juli.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bcrazy Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Er en hvit tank under. Har ikke sjekker noen priser noen steder enda. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Har problemet oppstått plutselig eller har det vært der så lenge du har hatt båten? AQ 145/290 hadde opprinnelig første utgave trim/tilt pumpe (sort hus med oljebeholder integrert). Det jeg har opplevd noen ganger, er at pumpe blir byttet til nyere type og slanger blir feilplassert slik at drevet går motsatt vei i forhold til bryter. Montøren bytter da om på polariteten på strømforsyning, og drev går riktig i forhold til bryter. Resultatet er at trykket for trim av drev ut/opp blir for lavt til å trimme under belastning. Dette til orientering. Sitér dette innlegget Link to post
Bcrazy Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Har ikke tenkt på dette. Får sjekke neste gang jeg bruker båten. Kan bare bytte om slange og se om det virker da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.