Jump to content

Edit History

Marwin

Marwin

Hva med 18 (a) iv ?

(min utheving)

I sjøveisreglene er det tre "kommandoer /rettninglinjer", nemlig: KAN, BØR og SKAL

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a)  SKAL  et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
(iv) et seilfartøy,
(b)  

 

Så regel 44

(Min utheving)

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal MEST MULIG holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Tipper at hvis det skjedde en ulykke og det ble holdt SJØFORKLARING, TROR jeg ferjeskipperen hadde ligget tynt an!

 

Redigert:

Seilte seilbåtene i trafikksep.-sonen?

 

Og, ikke glem 19 d... ( Ferja seilte i tåke...)

Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, SKAL avgjøre om en nærsituasjon KAN utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle SKAL det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.

 

Redigert 2:

MEG bekjent, står det intet i hverken de internasjonale eller nasjonale sjøveisreglene at Bastøyferga ( eller andre propelldrevne ferjer for den del) har forkjørsrett for full fart i TÅKE.!! OG: Det står heller intet om at seilbåter SKAL ha VHF eller Radar. 

Skal bli intr. å se den videre diskusjonen om denne episoden.

Marwin

Marwin

Hva med 18 (a) iv ?

(min utheving)

I sjøveisreglene er det tre "kommandoer /rettninglinjer", nemlig: KAN, BØR og SKAL

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a)  SKAL  et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
(iv) et seilfartøy,
(b)  

 

Så regel 44

(Min utheving)

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal MEST MULIG holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Tipper at hvis det skjedde en ulykke og det ble holdt SJØFORKLARING, TROR jeg ferjeskipperen hadde ligget tynt an!

 

Redigert:

Seilte seilbåtene i trafikksep.-sonen?

 

Og, ikke glem 19 d...

Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, SKAL avgjøre om en nærsituasjon KAN utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle SKAL det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.
Marwin

Marwin

Hva med 18 (a) iv ?

(min utheving)

I sjøveisreglene er det tre "kommandoer /rettninglinjer", nemlig: KAN, BØR og SKAL

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a)  SKAL  et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
(iv) et seilfartøy,
(b)  

 

Så regel 44

(Min utheving)

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal MEST MULIG holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Tipper at hvis det skjedde en ulykke og det ble holdt SJØFORKLARING, TROR jeg ferjeskipperen hadde ligget tynt an!

 

Redigert:

Seilte seilbåtene i trafikksep.-sonen?

 

Marwin

Marwin

Hva med 18 (a) iv ?

(min utheving)

I sjøveisreglene er det tre "kommandoer /rettninglinjer", nemlig: KAN, BØR og SKAL

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a)  SKAL  et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
(iv) et seilfartøy,
(b)  

 

Så regel 44

(Min utheving)

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal MEST MULIG holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Tipper at hvis det skjedde en ulykke og det ble holdt SJØFORKLARING, TROR jeg ferjeskipperen hadde ligget tynt an!

 

 



×
×
  • Create New...