Jump to content

Edit History

Håp

Håp

 

Mulligan skrev 8 minutes ago:

Svaret er tjukk tåke.

 

Marwin skrev for 3 timer siden:

Og, ikke glem 19 d... ( Ferja seilte i tåke...)

Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, SKAL avgjøre om en nærsituasjon KAN utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle SKAL det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.

Redigert 2:

MEG bekjent, står det intet i hverken de internasjonale eller nasjonale sjøveisreglene at Bastøyferga ( eller andre propelldrevne ferjer for den del) har forkjørsrett for full fart i TÅKE.!! OG: Det står heller intet om at seilbåter SKAL ha VHF eller Radar. 

Skal bli intr. å se den videre diskusjonen om denne episoden.

 

Håp

Håp

Vrod skrev 5 minutes ago:

Men hvis de ikke går fortere og har vansker med og vike bør de vel velge et annet sted og holde på med sin farefulle aktivitet så de ikke setter andres liv i fare for at de ikke vet hva de driver med? Og det var nevnt noe om at de ikke kunne se et fartøy da stusser jeg for hvis de ikke kan se fergen med den størrelsen så forventer de at mannskapet på fergen skal se det tørkestativet de farter rundt med på fjorden som er en ca 10% av størrelse som den båten de har/bør vike for det er vel mye forlangt at de skal se 90% bedre en andre?

 

Mulligan skrev 4 minutes ago:

Svaret er tjukk tåke.

 

Marwin skrev for 3 timer siden:

Og, ikke glem 19 d... ( Ferja seilte i tåke...)

Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, SKAL avgjøre om en nærsituasjon KAN utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle SKAL det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.

Redigert 2:

MEG bekjent, står det intet i hverken de internasjonale eller nasjonale sjøveisreglene at Bastøyferga ( eller andre propelldrevne ferjer for den del) har forkjørsrett for full fart i TÅKE.!! OG: Det står heller intet om at seilbåter SKAL ha VHF eller Radar. 

Skal bli intr. å se den videre diskusjonen om denne episoden.

 



×
×
  • Create New...