Gunga Din
(Dagbladet): Det oppstod dramatikk på Bastøferga mellom Horten og Moss i ettermiddag. Kaptein Arne Aasberg, på Bastø 4, måtte tilslutt slå full revers.
- Det var mye tåke på fjorden, og vi setter alltid på tåkeluren og alle radarer når det er tåke, forklarer Aasberg til Dagbladet.
På avgangen fra Horten klokka 14.45 fikk imidlertid Aasberg problemer.
Midt ute på Oslofjorden kom tre seilbåter inn på radaren. Tåka var såpass tett at det ikke var mulig å se dem med det blotte øyet.
- Det var mye båttrafikk i dag, og de aller fleste viser utrolig godt sjømannskap, men disse tre båtene viste ikke tegn til å vike for oss, forklarer kapteinen.
Hur kan man se på ett radareko om det er ett nyttofartøy eller ikke ??
Regel 19d er solklar på hur man agerer hvis man bare oppdager ett fartøy med bare radar.......hvilket kaptein her sier han gjorde
Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, skal avgjøre om en nærsituasjon kan utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle skal det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås: |
(i) | en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet, |
(ii) | en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers. |
Regel 19d er veldig intressant....den tar ikke hensyn til om du kommer fra styrbord eller babord...eller om du er stor eller liten....alle som har radar og ser att det kan bli en nærsituasjon har en plikt att vike
her velger Bastøy att kjøre rett mot 3 radar eko...........i tron om å sen kunne pårope regel 44 senere.....