Jump to content

Edit History

Festina_Lente

Festina_Lente

Baylife skrev for 5 timer siden:

Denne er ganske så underholdende mtp sjøveisreglene. For selv om §44 sier at seilbåten har vikeplikt i trange farvann, slår også regel 19 inn her, om sikker fart og hvordan man skal forholde seg til fartøy på kollisjonskurs. 

 

Vi seilte rett syd for dette på Navigasjon 1 eksamen, i tett tåke, på styrmannskolen i vinter. 3 stykker strøk pga manglende utøvelse av regel 19, fordi de holdt for høy fart i disse forholdene, og da gikk for nærme båtene, bla seilbåter, som var plassert ut i simulatoren. Dette var etter et halvt år på skole, så utøvelse av regel 19 burde ikke være ukjent for fergekaptein.

-------

Skipper bør også være klar over at når fartøyene ikke er på AIS, er det også svært sannsynlig at de ikke har radar, og dermed har få muligheter til å bedømme en vikemanøver. Å starte motor for å seile andre veien kunne vært mer katastrofalt, da de ikke har noen måte å vite om de er på kollisjonskurs eller ikke. Ferge burde svært enkelt bare gått bak seilbåtene, og unngått hele situasjonen, som han hadde lang tid på å vurdere. Og han kunne unnet seg 5 blås i fløyta for å få litt oppmerksomhet. Full revers er jo den dårligste formen for vikemanøver, og burde sjelden være nødvendig, spesielt når man i utgangspunktet holder sikker fart etter forholdene

 

 

 

Oppklarende og godt oppsummert fra en som har en profesjonell vinkling på situasjonen.

 

Vi krysser ofte kursen til fergen Halhjem - Sandvikvåg, og de går med høy fart (og er manøvrerbar), vi går for 5-7 knop. Alltid like spennende hvilken kurs de velger, og det er alltid vanskelig å beregne om de vil komme i konflikt med meg. Som de fleste nyttefartøy så er det oftest slik at de ikke gidder svare på VHF-oppkall fra en småbåt foran seg. 

 

Om  jeg skal fortsette, eller vike er vanskelig å vite for jeg vet ikke når de snur 30-40 grader for å gå inn til Halhjem. 

Jeg er i denne sammenheng mye dårligere manøvreringsevne, mye lavere fart, det er han som har alle muligheter til å ta avgjørelsene, og når jeg seiler har jeg plikt til å holde kurs og fart.

 

Hvis han vil kan han renne meg i senk, og fordi han fører en ferge i et rutesamband ("trafikkert lei") så vil jeg bli dømt nord og ned i en norsk rett, mens en britisk rett ville dømt fergekapteinen for "manslaughter" om det var omkomne.

 

Der dessverre blant proffene litt lite kunnskap og hos en del - feile holdninger. Cowboytendenser kaller vi det.

 

 

Festina_Lente

Festina_Lente

Baylife skrev for 5 timer siden:

Denne er ganske så underholdende mtp sjøveisreglene. For selv om §44 sier at seilbåten har vikeplikt i trange farvann, slår også regel 19 inn her, om sikker fart og hvordan man skal forholde seg til fartøy på kollisjonskurs. 

 

Vi seilte rett syd for dette på Navigasjon 1 eksamen, i tett tåke, på styrmannskolen i vinter. 3 stykker strøk pga manglende utøvelse av regel 19, fordi de holdt for høy fart i disse forholdene, og da gikk for nærme båtene, bla seilbåter, som var plassert ut i simulatoren. Dette var etter et halvt år på skole, så utøvelse av regel 19 burde ikke være ukjent for fergekaptein.

-------

Skipper bør også være klar over at når fartøyene ikke er på AIS, er det også svært sannsynlig at de ikke har radar, og dermed har få muligheter til å bedømme en vikemanøver. Å starte motor for å seile andre veien kunne vært mer katastrofalt, da de ikke har noen måte å vite om de er på kollisjonskurs eller ikke. Ferge burde svært enkelt bare gått bak seilbåtene, og unngått hele situasjonen, som han hadde lang tid på å vurdere. Og han kunne unnet seg 5 blås i fløyta for å få litt oppmerksomhet. Full revers er jo den dårligste formen for vikemanøver, og burde sjelden være nødvendig, spesielt når man i utgangspunktet holder sikker fart etter forholdene

 

 

 

Oppklarende og godt oppsummert fra en som har en profesjonell vinkling på situasjonen.

 

Vi krysser ofte kursen til fergen Halhjem - Sandvikvåg, og de går med høy fart (og er manøvrerbar), vi går for 5-7 knop. Alltid like spennende hvilken kurs de velger, og det er alltid vanskelig å beregne om de vil komme i konflikt med meg. Som de fleste nyttefartøy så er det oftest slik at de ikke gidder svare på VHF-oppkall fra en småbåt foran seg. 

 

Om  jeg skal fortsette, eller vike er vanskelig å vite for jeg vet ikke når de snur 30-40 grader for å gå inn til Halhjem. 

Jeg er i denne sammenheng mye dårligere manøvreringsevne, mye lavere fart, det er han som har alle muligheter til å ta avgjørelsene, og har nå jeg seiler slik jeg ser det plikt til å holde kurs og fart.

 

Hvis han vil kan han renne meg i senk, og fordi han fører en ferge i et rutesamband ("trafikkert lei") så vil jeg bli dømt nord og ned i en norsk rett, mens en britisk rett ville dømt fergekapteinen for "manslaughter" om det var omkomne.

 

Der dessverre blant proffene litt lite kunnskap og hos en del - feile holdninger. Cowboytendenser kaller vi det.

 

 



×
×
  • Create New...