176-671
Mulligan skrev for 2 timer siden:Siden ferja så de mindre fartøyene på radar har garantert også Horten sett dem.
Det vil også være lurt å lytte på 19 i dette området.
Jeg lyttet på k16/k19 da jeg satt i stua med kaffekoppen og hørte tiltagende rauting sør av øya. Registrerte intet oppkall på VHF før i ettertid (var dog ute på terrassen i et minutt og kikket ut i tåka, så kan ha gått glipp av noe). Bastø IV tok da kontakt med Horten VTS og beklaget seg over seilerne.
Horten VTS svarte at de ikke kunne gi trafikkinformasjon på grunnlag av ikke-verifisert radarekko og at ekko fra seilbåtene i prinsippet kunne være bølgeskvulp (noe jeg egentlig betviler riktigheten av, sjøen var ikke spesielt grov - og Kystverket har, såvidt jeg vet, prima radarustyr).
Bastø IV fulgte opp med "dette anmelder vi", og fikk vel også notert at den ene seilbåtens navn var B..., visuelt observert med kikkert.
Sett i ettertid er det kanskje flere som burde ha gjort ting annerledes i denne situasjonen.
- seilerne burde ikke ha vært akkurat der, akkurat da, under rådende forhold
- fergen har godt radarutstyr, ble det brukt optimalt og ble seilasen justert ihht. observerte ekko?
- VTS kunne ha ytt trafikkinformasjon om ikke-verifiserte radarekko
Denne hendelsen kan gi utmerket læring. "Anmelde noen" (for hva?) er ikke løsningen. Et bedre alternativ er å treffes ved bordet, tenne noen duftlys og holde hender, bli gode venner - og deretter lage en informasjonsvideo med beskrivelse av situasjonen sett med fergeskipperens øyne, seilernes variant - og bidrag fra VTS. Et slikt produkt kunne vært en "eye opener" og bidratt til at tilsvarende hendelser unngås.
Det pedagogiske postulat om at "den beste læring finner sted når det nesten går åt skogen(*)" gjelder ikke bare i luftfarten.
(*) også kjent som "til helvete", m.m.