Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

Pinkvin skrev 16 minutes ago:

Som sagt, har selv krysset der flere ganger i sakte fart og en må jo nesten bare holde stø kurs for en av ferjene føler jeg at jeg kommer "for nær" uansett. En får jo ikke gjort så mye til eller fra i 5-6 knop når disse kommer dundrende i høy fart, og ikke går de i rett linje heller så å beregne å komme seg foran/bak er ikke bare lett. 

 

 

Det er vel rundt 5 sjømil over, altså 10 sjømil begge veier, delt på maks 5 ferger så blir det i gjennomsnitt 2 sjømil i mellom hver ferge, ikke akkurat "trangt" ?

Ettersom fergene bruker en del tid på lasting, så er jo nesten aldri alle ute samtidig, så i praksis er nok åpningen betydelig større enn 2 sjømil også.

 

FredT skrev 13 minutes ago:

Regel 19 beskriver imidlertid ganske klart hvordan fergen skal håndtere en slik situasjon (har vi blitt vist flere ganger her i tråden), og det kan jeg ikke se den har gjort på en god måte. Tipper fergen har registrert  3 ekko i lav fart fra styrbord, og derav tenkt at dette er sikkert lystbåter - de skal vike for meg.

Hvor enkelt kunne de ikke gjort det ved å følge regel 19 og i tide ha foretatt en kursendring så problemet ikke var oppstått som et problem.

 

Nå er det jo relativt godt trafikkert i området, dersom Bastøfergene skal endre kurs eller stanse for alt de oppdager på radar som egentlig burde holde seg unna, så tar fort turen et par timer i stedet for 20 minutter.

 

adeneo

adeneo

Pinkvin skrev 11 minutes ago:

Som sagt, har selv krysset der flere ganger i sakte fart og en må jo nesten bare holde stø kurs for en av ferjene føler jeg at jeg kommer "for nær" uansett. En får jo ikke gjort så mye til eller fra i 5-6 knop når disse kommer dundrende i høy fart, og ikke går de i rett linje heller så å beregne å komme seg foran/bak er ikke bare lett. 

 

 

Det er vel rundt 5 sjømil over, altså 10 sjømil begge veier, delt på maks 5 ferger så blir det i gjennomsnitt 2 sjømil i mellom hver ferge, ikke akkurat "trangt" ?

 

FredT skrev 9 minutes ago:

Regel 19 beskriver imidlertid ganske klart hvordan fergen skal håndtere en slik situasjon (har vi blitt vist flere ganger her i tråden), og det kan jeg ikke se den har gjort på en god måte. Tipper fergen har registrert  3 ekko i lav fart fra styrbord, og derav tenkt at dette er sikkert lystbåter - de skal vike for meg.

Hvor enkelt kunne de ikke gjort det ved å følge regel 19 og i tide ha foretatt en kursendring så problemet ikke var oppstått som et problem.

 

Nå er det jo relativt godt trafikkert i området, dersom Bastøfergene skal endre kurs eller stanse for alt de oppdager på radar som egentlig burde holde seg unna, så tar fort turen et par timer i stedet for 20 minutter.

 



×
×
  • Create New...