Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

Stradivarius skrev for 1 time siden:

Det jeg synes virker veldig rart i dette tilfellet er at fergekapteinen oppdaget disse båtene på et tidlig tidspunkt, men gikk så nær dem at det ble nødvendig å slå full revers. Og dette til tross for at disse tre seilbåtene, så vidt jeg forstår, har holdt stø kurs og hastighet hele tiden. 

 

Jeg må innrømme at jeg er fullstendig uenig. Det er bastøfergene som holder stø kurs. De har fem båter som går samme strekning, på temmelig nøyaktig samme sted, hele dagen.

At man mener en ferge i rutetrafikk bør ta forholdsregler å endre kurs hver gang en båt dukker opp på radaren midt i oslofjorden, høres helt merkverdig ut.

Det må da være seilbåtene som skal holde seg unna, å klarer de ikke det, så burde de holdt seg hjemme, eller i det minste få seg en radio.

 

At bastøfergen til slutt stoppet opp for å slippe frem seilbåtene som ikke overholdt reglene, betyr ikke at seilbåtene hadde retten på sin side, kun at fergen til slutt stanset for å unngå et sammenstøt, slik reglene krever.

Det betyr nødvendigvis heller ikke at fergen burde foretatt seg noe tidligere, det var tross alt seilbåtene som ikke burde vært der til å begynne med.

Bastøfergene måter nok fritidsbåttrafikk relativt ofte, å er nok vant til at de fleste ikke går på kollisjonskurs med fergene, tåke eller ikke.

adeneo

adeneo

Stradivarius skrev 1 time siden:

Det jeg synes virker veldig rart i dette tilfellet er at fergekapteinen oppdaget disse båtene på et tidlig tidspunkt, men gikk så nær dem at det ble nødvendig å slå full revers. Og dette til tross for at disse tre seilbåtene, så vidt jeg forstår, har holdt stø kurs og hastighet hele tiden. 

 

Jeg må innrømme at jeg er fullstendig uenig. Det er bastøfergene som holder stø kurs. De har fem båter som går samme strekning, på temmelig nøyaktig samme sted, hele dagen.

At man mener en ferge i rutetrafikk bør ta forholdsregler å endre kurs hver gang en båt dukker opp radaren midt i oslofjorden, høres helt merkverdig ut.

Det må da være seilbåtene som skal holde seg unna, å klarer de ikke det, så burde de holdt seg hjemme, eller i det minste få seg en radio.

 

At bastøfergen til slutt stoppet opp for å slippe frem seilbåtene som ikke overholdt reglene, betyr ikke at seilbåtene hadde retten på sin side, kun at fergen til slutt stanset for å unngå et sammenstøt, slik reglene krever.

Det betyr nødvendigvis heller ikke at fergen burde foretatt seg noe tidligere, det var tross alt seilbåtene som ikke burde vært der til å begynne med.

Bastøfergene måter nok fritidsbåttrafikk relativt ofte, å er nok vant til at de fleste ikke går på kollisjonskurs med fergene, tåke eller ikke.



×
×
  • Create New...