adeneo
FredT skrev 17 minutes ago:Det er du i din fulle rett til å være Adeno. Men det forandrer ikke på det faktum at det er beskrevet helt nøye (Sjøveisreglene regel 19 - referert her i tråden flere ganger) hvordan et fartøy skal forholde seg når det "ser" et anner fartøt bare på radaren. Regelen beskriver ikke noe unntak for rutegående båter/ferger eller annet.
Men Regel 44 gjelder for all seilas, man blir ikke fritatt fra alle de andre reglene selv om det nedsatt sikt,
Regel 19 kommer kun til anvendelse her fordi seilbåtene ikke har fulgt Regel 44.
Forøvrig bør du kanskje ta en titt på del 'e' av Regel 19 også.
quantumduck skrev 14 minutes ago:det vi hele tiden snakker om er dette spesielle tilfellet hvor sikten er elendig og bare ferga har radar? ikke alle solskinnsdagene med fri sikt ...
Dersom det er uklart, noe jeg ikke helt kan forstå at det skulle være ut i fra mine innlegg, så snakker jeg også om dette spesifikke tilfellet, ikke alle andre tilfeller ?
I min verden faller ikke kravet om å holde seg unna ferger i rute bort, selv om det er tåke.
Seilbåtene bryter først Sjøveisreglene, deretter overholder fergen reglene ved å faktisk unngå et sammenstøt.
Hvordan Bastøfergen kan ha all skyld her, forstår ikke jeg ?